– Jeg har jobbet med dette i 30 år, men dette her har vi aldri opplevd før.
Det sier Bjørn Blichfeldt, direksjonsformann i AS Oplandske Dampskibsselskap.
Problematisk sesong
I midten av juni måtte Skibladner settes på land etter at et skovlhjul ble ødelagt av tømmer i vannet.
Det skjedde etter en allerede utsatt sesong på grunn av lite vann i Mjøsa.
Etter flere uker med reparasjon, kunne skipet settes på vannet igjen. Inntil det ble full stans forrige uke.
Mandag morgen ble det klart at Mjøsas hvite svane mister resten av sesongen.
– Det er veldig trist. Det er trist for passasjerene, for rederiet og de ansatte, sier Blichfeldt.
I utgangspunktet forventet de en god sesong denne sommeren. Det sier Eva Stø, markedssjef i AS Oplandske Dampskibsselskap.
– Skipet skulle hatt en flott sommer nå etter to år med pandemi.
Store ødeleggelser
Ødeleggelsene er så store og vil ta så lang tid å reparere, at avlysning ble eneste utvei.
– Havariet på torsdag ble forårsaka av en vakuumpumpe som er totalødelagt. Den må byttes. Det greier vi ikke på den tida som nå er igjen av sesongen, sier markedssjefen.
Dermed er det mange passasjerer som ikke vil få den planlagte turen på Mjøsa.
Stø informerer om at de jobber med å kontakte alle som har bestilt turer.
– Alle som har bestilt og betalt billetten, vil selvfølgelig få den refundert.
– Synd
Tomas Torgersen var blant dem som hadde lyst til å ta seg en tur med Skibladner.
Han hadde lest at problemene skulle være løst i løpet av juli, og tok derfor turen til Skibladner-brygga.
– Det er jo ganske synd. Vi er veldig glad i båtlivet og hadde lyst på en liten tur på Mjøsa.
– Vi får komme tilbake neste år, sier han.
Økonomiske konsekvenser
Blichfeldt sier at dette kommer til å få store økonomiske konsekvenser.
– Dette vil bli veldig tøft. Hvor tøft vet vi ikke helt, fordi vi har ennå ikke fått regninga for den første jobben.
Likevel blir omsetningstapet betydelig.
Tap av omsetning alene under første havari ble på rundt 4,5 millioner kroner, ifølge markedssjefen. Den utsatte sesongen kostet 1,5 millioner kroner.
– Totalt fram til nå har vi tapt cirka seks millioner og i overkant av 10.000 passasjerer. Også vil jo resten av sommeren naturligvis også påføre oss et vesentlig omsetningstap, sier Stø.
Vanligvis har de i overkant av 20.000 passasjerer i løpet av sommersesongen.
– I år er det vel cirka 1500 som har fått turen på de få dagene vi har vært på vannet.
Flere vanskelige år
I forkant av pandemien måtte skipet gjennom en reparasjon som kostet i overkant av 10 millioner kroner.
Deretter kom to år med pandemi, hvor de måtte seile med halv passasjerkapasitet.
Årets sesong ble utsatt på grunn av lite vann på Mjøsa. Så kom havariene oppå det hele.
– I sommer har vi hatt to store havarier. I de foregående årene har vi kun hatt noen få dager med driftsstopp, og nå har stort sett hele sommeren gått, sier Blichfeldt.
– Heldigvis hadde vi veldig god økonomi da vi gikk inn i denne sesongen.
Han viser til at de har lånt penger og fått en halv million kroner fra Skibladners venner til skovlreparasjon.
I tillegg mottar de årlig støtte fra Kulturdepartementet på 2,8 millioner kroner.