Sendte sykehistorie til feil person

– Betenkelig, sier Christian Skaugen som fikk personnummeret og sykehistorien til en kvinne i Nordland via e-post.

Christian Skaugen i Sel

Christian Skaugen fikk sykehistorien til en ukjent kvinne på e-post.

Foto: Jorun Vang / NRK

Christian Skaugen i Sel tok affære da han skjønte at e-posten han hadde fått fra Helseforetakenes senter for Pasientreiser slett ikke var til han.

E-posten var fra pasientreiser og formet som et svar på en forespørsel fra Wenche Furumo i Fauske.

Hun hadde hatt en operasjon i Bergen og etterlyste svar fra pasientreiser i forbindelse med reiseregningen etter turen. Isteden fikk hun en telefon fra en mann i Sel som lurte på hvordan formen hennes var etter operasjonen.

Skremmende

– Jeg fikk jo sjokk og trodde først det var en spøk, sier Wenche Furumo.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Wenche Furumo

Wenche Furumo liker ikke at noen fikk hennes personlige opplysninger på e-post.

Foto: Håvard Karlsen / NRK

For mannen som ringte, hadde nå både hennes personnummer, adresse og sykehistorie. Hun var glad Skaugen tok kontakt med henne, men er skremt over at slike fortrolige pasientopplysninger havner på avveie.

Furumo sier til NRK at hun er blitt svært skeptisk til å bruke e-post som kontaktarena etter dette.

Pasientreiser beklager

Ved Helseforetakenes senter for Pasientreiser beklager de det som har skjedd. Fagsjef Hilde Holt sier at dette er en menneskelig svikt som slett ikke skulle skjedd.

Hun sier at de nå vil gå igjennom rutinene sine for å hindre at slikt skal skje igjen. Holt sier at de også har sendt melding om det som har skjedd til helsetilsynet.

Svært alvorlig

Ved Norsk Senter for Informasjonssikkerhet ser de alvorlig på det som har skjedd. Christian Meyer i NORSIS er skeptisk til at bedrifter bruker personnummer utenfor egne systemer.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Christian Meyer, norsk senter for informasjonssikkerhet

Christian Meyer i NORSIS er skeptisk til at bedrifter bruker personnummer utenfor egne systemer.

Foto: Jorun Vang / NRK

Meyer sier at dette gir store muligheter for at sensitiv informasjon havner på avveie slik som det har gjort i dette tilfellet. Han sier at det viktigste nå er at pasientreiser lager regler og rutiner som vil hindre at en slik feil oppstår igjen.

  • SI DIN MENING!
  • HAR DU OPPLEVD LIGNENDE?