– Den ble kjøpt som et vrak, forteller Scott Boje Bækkel (26).
Han jobber med oppussing og utleie av gamle busser.
Nå viser han fram en buss som står gjemt i en plasthall.
Bækkel forklarer at den hvite veteranbussen fra 80-tallet har sidestilte seter, og ruller uten sikkerhetsbelter.
– Den er leid ut helt til 2027. Det står lange, lange køer for å få leid den.
Om noen uker skal bussen ut på veien med russen.
Svært ettertraktet
Det er russegruppen Hotmale 2024 fra Oslo som står først i den lange køen.
Prislappen på leien av bussen vil i år ende opp på 2,5 millioner kroner for de 27 medlemmene.
Guttene får overlevert bussen «Wonderboys» 21. april, noe som betyr at leien vil koste dem omtrent 625.000 kroner i uken gjennom russetiden.
– Bussen har ikke rullet siden 2009, sier Emil Kristiansen som er med i gruppen.
– Den er en av 36 busser som er ettertraktet i Oslo og Bærum.
Han mener derfor at bussen er verdt pengene.
– Noen busser er bedre enn andre, i forhold til lyd og antall seter. Den her er jo best i hele Norge. Det er derfor vi har vært så gira på å låne den, sier Kristiansen.
Et marked i vekst
Stadig flere russ låner buss, framfor å kjøpe. Nå kan Scott Boje Bækkel og mange andre derfor pimpe opp veteranbusser som levebrød.
– Før var det ikke så kult å leie – men nå er det. Nå får man også mer for pengene, sier Bækkel.
Bækkels selskap, Buss Kompaniet AS, eier 48 busser og leier disse ut til russ over hele landet.
De var en av de første selskapene som begynte med utleie av russebusser.
– I stedet for at du skal leie anlegg her, få en til å male der, og få bestefar til å snekre, er alt lagt på ett sted. Det er enklere.
Blitt kult å leie
Denne dagen har en russegruppe fra Hamar tatt turen til Bækkels lokaler.
Bussen de har lånt er ferdigstilt, og jentene fra Jiggy 2024 skal få se den for aller første gang.
Bussen er fra 1997 og vil koste dem rundt 630.000 kroner.
På spørsmålet om hvorfor de foretrekker å leie buss, har medlem Desiry Iradukunda et klart svar:
– Hvis det skjer noe i russetiden, vet vi at det er noen som kan komme og hjelpe oss med engang. Det er godt å vite at vi har en trygghet.
Stiller seg skeptisk til utlånet
Pressesjef i Trygg Trafikk, Christoffer Solstad Steen, fraråder mot å rulle med veteranbusser med sidestilte seter.
– Vi er bekymret for denne typen kjøretøy, i den bruken den nå er tenkt, sier Steen.
– Hadde det vært brukt som en veteranbuss på en kort tur i lav hastighet hadde det vært greit. Men slik er det ikke tenkt. Tanken er å frakte en hel haug med ungdommer, mens de har det fett inne i bussen.
Han forklarer at det kan bli alvorlig dersom bussen bråstopper, eller kjører av veien.
– Det er potensielt livsfarlig, sier Steen.
Sammenligner det med bybusser
Bussutleier Scott Bækken mener at en russebuss med sidestilte seter kan være tryggere enn en buss med midtstilte seter.
– Vi kan bruke busser som kjører i byen som et godt eksempel. De har heller ikke belter. Dessuten er de fleste også delvis sidestilt.
Han forteller videre at veteranbussene som er bygd med sidestilte seter fortsatt er godkjente den dag i dag.
– Også finnes dere flere kjøretøy som er i samme gruppe. Biler, lastebiler som også er veteran.
Bussene hans gjennomgår EU-kontroller hvert eneste år.
– Alle bussene er godkjent av Statens vegvesen, sier han.
– De burde kanskje forby dem dersom de mener de ikke er trygge.
Hei!
Jeg lurer på hva du tenker om russetiden. Er du russ selv i år, og har møtt på problemer? Eller er du en forelder som irriterer deg over pengebruken til de yngre?
Send meg gjerne en e-post!