Hopp til innhold

Mener aldersgrensen på sosiale medier skal være 16 år

Forbrukerombudet mener aldersgrensen for å gi fra seg omfattende personopplysninger på sosiale medier skal være 16 år. Datatilsynet er uenige.

Forbrukerombudet Elisabeth Lier Haugseth

Forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth mener aldersgrensen på sosiale medier er for lav. - Barn må selvfølgelig få være på viktige arenaer som sosiale medier er. Men vi må ikke legge til rette for at inntekter og overskudd skal kunne baseres på barns uvitenhet, sier hun.

Foto: Hedvig Bjørgum

Forbrukerombudet kommer med uttalelsen om aldersgrenser i forbindelse med høringsuttalelser til den nye personopplysningsloven som trer i kraft i mai 2018.

81 prosent av barn og unge mellom 9 og 16 år har en mobiltelefon, og jo eldre barnet er, jo mer tid bruker det på sosiale medier. I en undersøkelse fra Medietilsynet kommer det fram at nesten halvparten av alle barn mellom 9 og 16 år bruker sosiale medier daglig.

Barn og snapchat

SELFIE: Fjerdeklassingene Natalie Støp Storåen, Olivier Rafael Walkoviak og Saeed Shaif Cabud på Jørstadmoen skole i Lillehammer tar selfie med blomsterkrans-filter. De mener at 13 års aldersgrense er for høyt for å ha det morsomt på Snapchat.

Foto: Lars Erik Skrefsrud / NRK

– Barn gir fra seg mye informasjon

– Barn legger daglig fra seg svært mye informasjon om seg selv i digitale tjenester som Facebook, Instagram og Youtube. Det ligger i avtalen med de sosiale mediene, som man må godta for å kunne bli medlem, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth.

I EU er det foreslått i den nye personvernforordningen at aldersgrensen skal være 16 år, men at landene selv kan bestemme aldersgrensen. 13 år det absolutt laveste.

– I dag ligger ansvaret på foreldrene, det er de som på vegne av barnet må godta at barnet gir fra seg opplysninger. Vi mener barn under 16 skal ha krav på å vernes mot at personopplysningene innhentes og brukes uten at foreldrene har godkjent det. Samtidig er det tilbydernes ansvar å sørge for at produktene er utviklet og tilpasset slik at barn kan bruke dem uten å gi fra seg så mye opplysninger, sier Lier Haugseth.

  • Les også:

Datatilsynet: – 13 år er riktig aldersgrense

Datatilsynet er uenige med Forbrukerombudet. De mener at barn ned til 13 år selv skal kunne bestemme om man skal være med på et sosialt nettsamfunn.

– Vi må jobbe på helt andre måter for å få barn og unge til å forstå hvor viktig det er å tenke seg om før man bruker tjenester. Men dette handler ikke om aldersgrenser, for dette gjelder for veldig mange voksne også. De færreste setter seg inn i hva man takker ja til, sier direktør i Datatilsynet, Bjørn Erik Thon.

Bjørn Erik Thon

Bjørn Erik Thon mener 13 års aldersgrense er riktig. - Dette handler om å forme informasjonen slik at barn vet hva de samtykker til, sier han.

Foto: Åsa Mikkelsen

Barneombudet: – Mange henvendelser

Barneombudet får mye spørsmål fra barn om aldersgrenser. De siste fire årene har de fått rundt 800 henvendelser fordelt på de siste fire årene, med et stadig økende omfang. Spørsmålene kommer ofte fra barn som er under 13 år, og de lurer på om Barneombudet kan endre regelverket.

Jonas Bjørkli, rådgiver i Barneombudet

Jonas Bjørkli, rådgiver i Barneombudet, sier de får svært mange henvendelser fra barn om aldersgrenser på sosiale medier.

Foto: Barneombudet

– Vi tenker at 13 år er en fornuftig aldersgrense. Med en høyere aldersgrense finner man bare omveier, sier rådgiver Jonas Bjørkli.

Han mener at det må legges til rette for at barn kan være på sosiale medier, på sine premisser.

– Det er også svært viktig at foreldrene hjelper barna i deres møte med sosiale medier. Støtte fra trygge voksne er essensiell, sier Bjørkli.