Hopp til innhold

Mann forsøkte å ringe 113 to ganger, ble senere funnet død

Helsetilsynet undersøker om mer kunne vært gjort da 113-sentralen i Innlandet mottok to tause anrop. Mannen som ringte var meldt savnet før han ble funnet død.

Ambulanse

KUN STØY: Når mannen ringte var det kun susing og støy.

Foto: Frida Ravna Rømo / NRK

113-sentralen i Sykehuset Innlandet mottok for en stund tilbake en beskjed fra politiet om at de lette etter en savnet person.

Da oppdaget de som var på jobb at de hadde mottatt en nødsamtale fra mannen, men at det bare var lyder og støy.

De oppfattet anropet som en «lommeringing».

Litt senere ringte en ny telefon med et annet nummer, men mannen stod som eier av også denne telefonen.

Begge gangene ringte AMK-sentralen tilbake, uten hell.

Fylkesmannen ser på saken

Statens helsetilsyn konkluderer med at to telefonsamtaler fra samme eier i løpet av kort tid, burde konkludert med at personen trengte hjelp.

De skriver at «i ettertid er det klart at telefonene var et uttrykk for en svært alvorlig nødssituasjon.»

De sender nå saken til Fylkesmannen, som skal konkludere med om man personen fikk den hjelpen den hadde krav på.

Saken sendes til Fylkesmannen fra Helsetilsynet

USIKKER POSISJON: Mannen som ringte hadde en lite spesifikk posisjon.

Akkurat når dette skjedde er sladdet i dokumentet fra Helsetilsynet som NRK har fått tilgang til.

Ber folk bruke 113-app

Telefonen mannen ringte fra ble lokalisert gjennom sporing, men med stor usikkerhet.

Slik er det ofte når mobiltelefonen de som er i nød ringer fra, ikke har AML-sporing.

I 2018 ble loven endret slik at AML-sporing av mobiltelefoner ble lov.

Dette er AML-sporing

Sporingen gir muligheten til at AMK-sentraler med stor presisjon, automatisk kan se hvor du ringer fra når du er i en nødssituasjon.

Statssekretær Paul Chaffey

ENDRET LOVEN: Statssekretær Paul Chaffey forteller at loven ble endret i 2018 slik at 113-sentraler kan motta mer presise posisjoner.

Foto: Henrik Bøe / NRK

Denne endringen var viktig slik at nødetatene kunne spare tid når det står om liv.

Det forteller statssekretær i Kommunal- og moderniseringsdepartementet Paul Chaffey (H):

– Det gjør at det er mulig å bygge inn bedre sporing slik at de kan komme fram til riktig sted.

Men et stort problem, er at sporingen på mobiltelefoner kan slå ut i svært store områder. Spesielt uten teknologien som tillater presis sporing.

Det forteller Steinar Olsen. Han er avdelingsdirektør i Helsedirektoratet, og forteller at ujevnt terreng kan gjøre at operasjonssentraler får store avvik under sporing av mobiltelefoner.

– Det er ikke alle telefoner som støtter AML enda. Da blir det posisjoneringen ut ifra basestasjoner. Det kan avvike med flere kilometer.

Olsen anbefaler at folk laster ned 113-appen til Norsk Luftambulanse. Den sender din posisjon om du går inn i appen og ringer. Dette er den beste løsningen som finnes i dag for å finne personen som ringer, forteller Olsen.

Slik ser "Hjelp 113"-appen ut

SENDER POSISJON: Appen Hjelp 113 sender automatisk melding om hvor du er, om du ringer 110, 112 eller 113 fra appen.

Foto: Stiftelsen Norsk Luftambulanse

Mange falske nødsamtaler

Nødsentraler opplever ofte telefoner der den som ringer ikke er i nød.

Så langt i år har Sykehuset Innlandet mottatt 2000 slike telefoner, opplyser kommunikasjonsrådgiver Line Fuglehaug til Oppland Arbeiderblad.

Sykehuset Innlandet vil ikke gi ytterligere opplysninger om den konkrete saken som førte til varselet til Helsetilsynet.

Sykehuset Innlandet

USIKKER POSISJON: På grunn av høye fjell eller bygninger kan teknologien som sender ut plassering av telefonen svikte og gi dårlig presisjon.

Foto: Ruth Barsten / NRK

Flere saker fra Innlandet

Steinras-Gjende

Tre personer evakuert etter steinras ved Gjende i Jotunheimen