Hopp til innhold

Varslet om ras – først 11 timer senere ble vegen stengt

Lørdag passerte Lloyd-Roger Torpen et steinras på E6 i Drivdalen og varslet politiet. – Kun flaks at dette gikk bra, sier de.

Skade på vegbane og autovern, stor stein i bakgrunnen

SKADA VEIBANE: Forbipasserende varslet flere ganger om steinblokker i vegbanen langs E6 i Drivdalen lørdag kveld. Allikevel ble ikke vegen stengt før søndag formiddag.

Foto: Geir Olav Slåen

Store nedbørsmengder førte til stengte veger og jordras flere steder på Østlandet og i Trøndelag forrige helg. E6 var stengt i perioder fra søndag formiddag til onsdag morgen fordi store steinblokker falt ned på vegen i Drivdalen mellom Dombås og Oppdal.

Men forbipasserende som NRK har snakket med er kritiske til at vegen ikke ble stengt før.

– Her er det mange som kan ha utsatt seg for unødvendig fare, sier Lloyd-Roger Torpen

Han var passasjer i en bil på veg fra Østlandet til Molde lørdag kveld, den 2. oktober. De og bestemte seg for å kjøre om Dovre, for å få en litt hyggeligere tur. Men da de kom til Drivdalen skvatt Torpen til.

Lloyd-Roger Torpen

Lloyd-Roger Torpen varslet politiet om raset i Drivdalen allerede kvelden før vegen ble stengt.

Foto: Lloyd-Roger Torpen

– Plutselig lå det en stein foran oss. Det var helt tydelig at den ikke hadde falt av en lastebil, så det måtte være et ras, sier han.

Torpen bestemte seg for å ringe politiet.

Etter å ha blitt forsikret om at politiet skulle se på saken, kjørte han videre. Samtidig gikk en melding fra politiet til vegens eier: Statens vegvesen.

En tilsvarende melding hadde de også fått to timer tidligere.

Bilde av en stor stein som har rast ned til vegbanen
Steinsprang i Drivdalen.

Da Lloyd-Roger Torpen passerte Drivdalen lørdag kveld lå en enslig stein i vegkanten. I løpet av natta hadde en entreprenør vært der og plassert ut kjegler.

Så steiner falle ned

Søndag morgen kom avsnittsleder Finn Skårsmoen på jobb på politikontoret på Oppdal. De hadde fått med seg meldingene fra kvelden før og kjørte til Drivdalen for å ta en titt.

Finn Skårsmoen, avsnittsleder i Politiet i Oppdal

REISTE UT: Søndag formiddag kom avsnittsleder i politiet, Finn Skårsmoen til Drivdalen. Han ba øyeblikkelig om at vegen ble stengt.

Foto: Geir Olav Slåen / NRK

– Da vi kom dit så vi at det hadde falt flere store steinblokker. Vi så også at det gikk flere mindre ras oppe i lia, sier Skårsmoen.

Han vurderte situasjonen som såpass utrygg at han ringte inn en melding om at E6 måtte stenges straks.

– Det er flaks at dette ikke har gått galt. Det var biler på veg både sørover og nordover den morgenen, så dette kunne blitt en alvorlig hendelse, sier han.

Twittermelding fra Vegtrafikksentralen.

Han observerte at noen hadde vært på stedet og satt opp merker, skilt og kjegler i løpet av natta.

– Hvilke vurderinger Vegvesenet har gjort, skal ikke jeg mene noe om, men jeg forstår at det stilles spørsmål ved at vegen ikke ble stengt tidligere, sier han.

Steinblokk rast ned i Drivdalen

Dette er en av steinene som søndag morgen falt ned på E6 i Drivdalen. Den er anslått å veie mellom 12 og 15 tonn.

Foto: Even Lusæter / NRK
Merker i skråningen etter steinen.

Sporene etter steinen er tydelige. Den hadde høy fart på ferden.

Foto: Geir Olav Slåen / NRK
Steinen bulket autovernet på sin ferd ned Drivdalen.

Autovernet fikk en kraftig bulk av sammenstøtet med steinen som kom rasende.

Foto: Geir Olav Slåen / NRK
Steinblokk som falt ned i Drivdalen og merke i asfalten etter en annen stein.

Den kom først fallende ned i asfalten før den raste videre over vegen og ned mot elva.

Foto: Geir Olav Slåen / NRK

Drar læring av hendelsen

Lørdag kveld hadde en av underentreprenørene til vegvesenet reist ut til rasstedet. De hadde fjernet stein fra vegbanen og satt opp kjegler og merker for passerende bilister.

Det ble ikke vurdert å stenge vegen.

– Det er alltid slik at man i ettertid kan stille spørsmål ved om vurderingene som ble gjort var riktige, sier Ruth Myklebust, som er avdelingsdirektør for drift og vedlikehold i Statens vegvesens region midt.

Hun sier det ikke tidligere har gått ras i akkurat dette området. De tar ansvaret sitt med å drifte vegnettet på alvor og tror hendelsen forrige helg kan gi god læring på noen punkter.

– Kanskje burde saken vært løftet til byggherrevakta, slik at det hadde blitt gjort en vurdering tidligere, sier hun.

– Burde vegen vært stengt tidligere?

– Sånn i ettertid er det lett å si at ja, det burde vært stengt, sier Myklebust.

Hun legger til:

– Heldigvis gikk det bra denne gangen og ingen kom til skade.

Hvordan kan rødt kjøtt føre til flere steinras? Se hvordan det går når store kampesteiner slippes mot en campingvogn!

Tv-serien «Ikke gjør dette mot klimaet» har en fersk episode som handler om ras. Se hvordan det går når store kampesteiner slippes mot en campingvogn!

– Skremmende!

I etterkant av hendelsen har Lloyd-Roger Torpen tenkt over at han kanskje ikke burde oppholdt seg så lenge i rasområdet.

– Jeg kjører langtransport til daglig, så jeg er jo godt kjent i området. Men det var helt mørkt der og vi så verken opp eller ned. Jeg ante ikke hva som foregikk oppe i fjellsida, men ørene var nok litt ekstra skjerpet, sier han.

Han synes det er skremmende at det gikk så lang tid før vegen ble stengt.

– Det kunne gått så mye verre. Det er mange som kan ha vært utsatt for unødig fare i løpet av de timene som gikk fra jeg tipset, til de faktisk rykka ut, sier han.

Uværet forrige helg skapte trøbbel for folk på store deler av Østlandet: