Store nedbørsmengder førte til stengte veger og jordras flere steder på Østlandet og i Trøndelag forrige helg. E6 var stengt i perioder fra søndag formiddag til onsdag morgen fordi store steinblokker falt ned på vegen i Drivdalen mellom Dombås og Oppdal.
Men forbipasserende som NRK har snakket med er kritiske til at vegen ikke ble stengt før.
– Her er det mange som kan ha utsatt seg for unødvendig fare, sier Lloyd-Roger Torpen
Han var passasjer i en bil på veg fra Østlandet til Molde lørdag kveld, den 2. oktober. De og bestemte seg for å kjøre om Dovre, for å få en litt hyggeligere tur. Men da de kom til Drivdalen skvatt Torpen til.
– Plutselig lå det en stein foran oss. Det var helt tydelig at den ikke hadde falt av en lastebil, så det måtte være et ras, sier han.
Torpen bestemte seg for å ringe politiet.
Etter å ha blitt forsikret om at politiet skulle se på saken, kjørte han videre. Samtidig gikk en melding fra politiet til vegens eier: Statens vegvesen.
En tilsvarende melding hadde de også fått to timer tidligere.
Så steiner falle ned
Søndag morgen kom avsnittsleder Finn Skårsmoen på jobb på politikontoret på Oppdal. De hadde fått med seg meldingene fra kvelden før og kjørte til Drivdalen for å ta en titt.
– Da vi kom dit så vi at det hadde falt flere store steinblokker. Vi så også at det gikk flere mindre ras oppe i lia, sier Skårsmoen.
Han vurderte situasjonen som såpass utrygg at han ringte inn en melding om at E6 måtte stenges straks.
– Det er flaks at dette ikke har gått galt. Det var biler på veg både sørover og nordover den morgenen, så dette kunne blitt en alvorlig hendelse, sier han.
Han observerte at noen hadde vært på stedet og satt opp merker, skilt og kjegler i løpet av natta.
– Hvilke vurderinger Vegvesenet har gjort, skal ikke jeg mene noe om, men jeg forstår at det stilles spørsmål ved at vegen ikke ble stengt tidligere, sier han.
Drar læring av hendelsen
Lørdag kveld hadde en av underentreprenørene til vegvesenet reist ut til rasstedet. De hadde fjernet stein fra vegbanen og satt opp kjegler og merker for passerende bilister.
Det ble ikke vurdert å stenge vegen.
– Det er alltid slik at man i ettertid kan stille spørsmål ved om vurderingene som ble gjort var riktige, sier Ruth Myklebust, som er avdelingsdirektør for drift og vedlikehold i Statens vegvesens region midt.
Hun sier det ikke tidligere har gått ras i akkurat dette området. De tar ansvaret sitt med å drifte vegnettet på alvor og tror hendelsen forrige helg kan gi god læring på noen punkter.
– Kanskje burde saken vært løftet til byggherrevakta, slik at det hadde blitt gjort en vurdering tidligere, sier hun.
– Burde vegen vært stengt tidligere?
– Sånn i ettertid er det lett å si at ja, det burde vært stengt, sier Myklebust.
Hun legger til:
– Heldigvis gikk det bra denne gangen og ingen kom til skade.
– Skremmende!
I etterkant av hendelsen har Lloyd-Roger Torpen tenkt over at han kanskje ikke burde oppholdt seg så lenge i rasområdet.
– Jeg kjører langtransport til daglig, så jeg er jo godt kjent i området. Men det var helt mørkt der og vi så verken opp eller ned. Jeg ante ikke hva som foregikk oppe i fjellsida, men ørene var nok litt ekstra skjerpet, sier han.
Han synes det er skremmende at det gikk så lang tid før vegen ble stengt.
– Det kunne gått så mye verre. Det er mange som kan ha vært utsatt for unødig fare i løpet av de timene som gikk fra jeg tipset, til de faktisk rykka ut, sier han.
Uværet forrige helg skapte trøbbel for folk på store deler av Østlandet: