Hopp til innhold

Tar boksalget til nye høyder på YouTube

Thor Gotaas sin bok om klatreren og YouTube-kjendisen Magnus Midtbø er solgt til 60 land. Men det er ikke i bokhandelen folk kjøper boka.

Magnus Midtbø, klatrer

BIOGRAFI: Magnus Midtbø ville at nettopp Thor Gotaas skulle skrive biografien om livet og klatrekarrieren hans.

Foto: KaVe Publishing

Magnus Midtbø er en av verdens mest kjente klatrere og har over en million følgere på YouTube.

Og nå er det der biografien om ham selger – gjennom YouTube-kanalen.

– Et veldig spennende prosjekt å jobbe med. Spektakulært, sier Pål Skaugen i Brumundalsfirmaet KaVe Publishing, som er utgiveren av boka.

Det er i all hovedsak utenlandske fans som kjøper boka på nettstedet.

– Å selge bøker på denne måten har ikke vært prøvd før, i hvert fall ikke i Norge, sier Skaugen.

Magnus Midtbø og Thor Gotaas signerer bøker.

SUKSESS: Boka om klatrer Magnus Midtbø har blitt en suksess og er solgt til kunder i nesten 60 land.

Foto: KaVe Publishing

– Utrolig kult

Førsteopplaget var på 30.000, og boka er tilgjengelig på norsk, engelsk og tysk. Den var forhåndsbestilt av folk i 40 land og nå har den på kort tid solgt i nesten 60 land.

Det synes Magnus Midtbø er veldig morsomt.

– Det er utrolig kult. Vi hadde jo en liten anelse om det på forhånd, fordi jeg har mye av følgerbasen min i utlandet. Men det har overgått forventningene. Det beste er at folk har lyst til å lese om meg og det jeg driver med, sier Midtbø.

Magnus Midtbø

VERDENSKLASSE: Magnus Midtbø er glad for at så mange vil lese om det han driver med.

Foto: Rainer Eder / Mammut

I boka forteller han om oppveksten sin, om positive og negative hendelser, om hvordan han slet med spiseforstyrrelser og hvordan han lyktes med å bli suksessfull på YouTube.

Nå er han spent på hva alle kjøperne synes om boka.

– Tanken er at de skal bli mye bedre kjent med meg, sier han.

Ny sport for Gotaas

Det er forfatter og Brumunddøl Thor Gotaas som har skrevet boka. Han er mest kjent for bøkene sine om ski og løping.

Han er ingen ekspert på klatring. Han er redd for høyder. Likevel synes han det var artig å få skrive om et moderne fenomen som youtuber og klatrer Magnus Midtbø.

Magnus Midtbø og Thor Gotaas.

SAMARBEID: Magnus Midtbø og Thor Gotaas har samarbeidet om boka og er be

Foto: KaVe Publishing

– Da har jeg blitt kjent med en ny type og et nytt miljø. Han har verdens største klatrekanal på YouTube og er både et klatrefenomen og et YouTube-fenomen, sier Gotaas.

Ingen av bøkene til Gotaas har blitt solgt til så mange land før og han synes måten denne boka selges på er spennende.

– Han er jo internasjonal og internett har ingen grenser, så han blir sett av folk i alle land.

  • Magnus Midtbø har over en million følgere på YouTube:

Størst i utlandet

Klatring har ikke vært den mest profilerte sporten i Norge.

– Det var veldig få som egentlig visste hva jeg drev med. I tillegg er det en veldig sær idrett og en sær livsstil da, sier Magnus Midtbø.

Mange her hjemme ble først kjent med ham da han deltok i Mesternes mester i fjor.

Mesternes mester sesong 12 - finale

MESTER: Magnus Midtbø ble kjent for mange flere i Norge da han deltok i Mesternes mester på NRK i 2021.

Foto: Sunniva Luca Veliz Pedersen / Rubicon TV/NRK

Men NRK-suksessen har altså hatt lite å si for boksalget. For selv om han også har mange tusen følgere i Norge, er det flest i utlandet, og spesielt i USA.

Og nettopp derfor fungerer det bedre å selge boka på sosiale medier enn via tradisjonelle kanaler her hjemme.

– Den vil være i salg i mange flere år, for han får jo nye abonnenter og følgere hver dag, sier Pål Skaugen i KaVe Publishing.

Sin egen markedsplass

Han ramser opp land som boka er solgt til: Oman, De Arabiske Emirater, Dubai, Singapore, Australia, New Zealand.

– Det er en lang reise fra Brumunddal og ned dit da, for en bok.

Pål Skaugen i KaVe Publishing tror vi vil se mye mer av denne måten å selge bøker på framover. Og det vil igjen bety at forfatterne vil sitte igjen med en større del av kaka selv.

Magnus Midtbø

YOUTUBE: Magnus Midtbø legger ukentlig ut klatrevideoer på YouTube-kanalen sin og har over en million følgere.

Foto: Lars Verket

– De har sin egen markedsplass og vil få mer av royaltypengene selv. Og det er fullt fortjent, sier Skaugen.

Magnus Midtbø sier han ikke vil pushe boka på følgerne sine.

– Jeg har lyst til de at som har lyst til å kjøpe den skal få vite om den, men jeg har vært litt forsiktig i markedsføringen, sier Midtbø.

Les også:

Flere saker fra Innlandet