De siste par årene har bilistene kjørt slalåm gjennom det enorme anleggsområdet på E6 langs Mjøsa. Men fra klokka 10.00. lørdag formiddag er det slutt på det.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har saksa parat til å klippe over snora som offisielt åpner den 18 kilometer lange veistrekningen med ny firefelts E6 fra Minnesund til Stange i Hedmark.
– Dette må vi si er årets julegave til trafikantene, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Taale Stensbye.
- Les mer:
Åpner den fullstendige strekningen til sommeren
Etter at åpningsseremonien er over kan bilistene kjøre i 100 kilometer i timen på store deler av strekningen. Men dette blir allikevel ikke den fullstendige åpningen av nye E6 med sammenhengende firefelts veg fra Oslo til Kolomoen i Stange.
– Det vil gjenstå en liten gave til sommeren. Tre-fire kilometer av strekningen åpnes først før sommerferien, forklarer Stensbye.
Det er tunnelene nærmest Minnesund som ikke er helt ferdig ennå. Jobben tar lengre tid en planlagt fordi en av hovedentreprenørene på denne strekningen gikk konkurs i fjor sommer.
Men selv med det gjenstående anleggsarbeidet så understreker prosjektlederen at kjøretiden fra Kolomoen og inn til hovedstaden nå kan unnagjøres på en time.
– Og det er til god hjelp for de mange pendlere som kjører inn til Oslo hver dag, sier Stensbye.
Nordens største anleggsområde
Dermed vil det fortsatt bli anleggsarbeider på E6, på det som de siste årene har vært Nordens største byggeprosjekt, eller som prosjektleder Taale Stensbye litt humoristisk har sagt det:
– Anleggsområdet langs Mjøsa er det eneste byggverket på jorda som synes fra månen.
De siste årene har utbyggingen av nye E6 og dobbelt jernbanespor langs Mjøsa vært Nordens største anleggsområde. Selve byggeområdet var opp mot 500 meter bredt på det meste.
- Les mer:
Utsikt over Mjøsa
Og prosjektlederen sier bilistene i tillegg til ny motorvei også bys på en flott utsikt langs Mjøsa, som han håper de vil trives med.
– Hele utformingen av denne veien er jo laget med tanke på at det skal bli pent. Det er gjort med ettertanke og med god hjelp fra landskapsarkitekt, sier Stensbye.
Og selv om grovarbeidet med ny veg begynner å nærme seg slutten, vil det fortsatt være byggeaktivitet i området frem til 2016.
– Vi skal pynte opp etter oss, og lage båtplasser og badeplasser langs Mjøsa. Vi skal også bygge en sammenhengende sykkelvei på det gamle jernbanesporet, forklarer prosjektlederen.
– Hva med utsikten fra månen da, tror du det synes?
– Vel, jeg tror at når vi er ferdige, så vil det kun synes fra Feiring (på motsatt side av Mjøsa, red.anm.), sier han og ler.