Landskapet i Hedmark og Oppland er i voldsom endring – den største menneskeskapte endringa på over 100 år. Nesten 16 milliarder kroner investeres for at 100 kilometer ny veg skal kunne snirkle seg fram mellom byer og bygder. Over 850.000 tonn asfalt skal sørge for at det blir enklere å komme seg fra hovedstaden og ut i landet – og motsatt.
Klikk på punktene i kartet over for å se video fra strekningene.
11. november 1880 åpnet kong Oscar den splitter nye Hedemarksbanen. Jernbanestrekningen var 58,6 kilometer lang og strakte seg fra Eidsvoll til Hamar. Strekningen ble senere forlenget og er i dag en del av Dovrebanen. I 1902 sto også Gjøvikbanen ferdig hele vegen fra Oslo til nettopp Gjøvik.
Ikke siden disse jernbanestrekningene ble bygget, har det vært større byggeaktivitet i Innlandet.
Historisk flytur
E16 blir ny inn mot Kongsvinger.
Foto: Jan Benkholt / NRKNår strekningen fra Minnesund til Labbdalen er ferdig, er det firefelts motorveg sammenhengende fra Oslo.
Foto: Jan Benkholt / NRKStrekningen mellom Frya og Sjoa er første etappe av E6-utbygging i Nord-Gudbrandsdalen.
Foto: Jan Benkholt / NRKFor å dokumentere all denne aktiviteten har NRK fløyet over områdene der det bygges nye riks- og europaveger.
Vi har filmet følgende prosjekter:
E16 Kongsvinger: Fra Slomarka, øst for Skarnes, og helt inn til Kongsvinger bygges det firefeltsvei. Fra før er det bygget fire felt fra Kløfta til Nybakk på E16. Når Slomarka-Kongsvinger åpner høsten 2014, gjenstår utbyggingen på den lange strekningen fra Nybakk til Slomarka. Oppstartsdato er ikke bestemt.
E6 ved Mjøsa: Fra Minnesund til Labbdalen, like nord for Espa, bygges det firefeltsvei. Når dette står ferdig er det sammenhengende firefeltsvei fra Oslo til Kolomoen i Stange. Langs deler av strekningen bygger Jernbaneverket samtidig dobbeltspor.
E6 Gudbrandsdal: Fra Frya til Sjoa bygges det tofeltsvei med midtdelere og forbikjøringsfelt. Dette er første utbyggingsetappe på utbyggingen mellom Ringebu og Otta.
E16 Valdres: Fra Fønhus til Bagn bygges det tofeltsvei uten midtdelere. Dette er første del av en større utbygging gjennom Aurdal. Etter planen skal Vegvesenet fortsette utbyggingen fra Bang til Bjørgo med tunnel gjennom Bagnskleivene.
Rv. 4 Hadeland: På Hadeland bygges det firefeltsvei fra kommunegrensa mellom Lunner og Gran til Jaren. Dessuten bygges det tofeltsvei med midtdelere og forbikjøringsfelt på en kortere strekning nærmere Lygna.