Årsaken til at Grønneviken Industrier vil kutte støtten, er en uttalelse fylkessekretær i Trygg Trafikk i Hordaland, Arne Aase, kom med til NRK onsdag.
- Det er veldig mange som er lei av denne vanlige refleksen, som henger og dingler i en snor. Den er gått av moten nå, sa Aase.
- Dårlig markedsføring
Nå kan utspillet koste Trygg Trafikk dyrt. Den vernede bedriften Grønneviken Industrier på Laksevåg i Bergen, truer nå med å kutte støtten på fire øre per refleks de selger.
- Vi skal ta opp i ledergruppen om vi rett og slett skal droppe å gi disse pengene til Trygg Trafikk, for vi syns ikke de markedsfører den harde refleksen på noen god måte, sier salgssjef i Grønneviken Industrier, Kjersti Sæther.
Det betyr i så fall at Trygg Trafikk går glipp av rundt 30 tusen kroner i året fra refleksprodusenten i Bergen. Sæther syns det er leit at Aase ikke gjør mer for å fremme viktigheten av å bruke den harde refleksbrikken.
Den klart beste refleksen
- En hard refleksbrikke er den beste refleksbrikken på markedet. Det fins ingen over eller ved siden av denne når det gjelder lysverdi (refleks, red. anm), og som kan sikre deg så godt i mørket. Når jeg så får høre at den har gått av moten, blir jeg redd. Trygg Trafikk sender feile signaler til befolkningen når de sier at man heller skal følge moten og kjøpe hva det man vil. Men kvaliteten kommer i andre rekke, og det er skremmende, syns Sæther.