Hopp til innhold

Varsler sponsorkutt i fotballen

TV-kuppet kan få store konsekvenser for norske toppklubber, mener Chess-direktør. Brann- og FKH-sponsoren varsler mindre penger i kommende avtaler.

Kim Ojo (t.v.)

FOTBALL FOR DE FÅ: Færre vil få se Kim Ojo score mål i fremtiden, når de mest attraktive eliteseriekampene skal vises på betal-tv.

Foto: Aas, Erlend / SCANPIX

Reaksjonene har ikke latt vente på seg etter at Canal+ kuppet fotballrettighetene for perioden 2013 til 2016 uten at noen andre aktører fikk være med på noen budrunde. Etter at betal-tv-distributøren har forsynt seg med de seks mest attraktive kampene i hver runde, kommer maks to kamper til å bli tilgjengelig for folk flest på ordinære tv-kanaler.

Jarle Crowo Alvær

TROR PÅ KUTT: Markedsdirektør i Chess, Jarle Alvær.

Foto: Chess

- Viktig å nå mer enn Brann-fans

Det kan få store økonomiske konsekvenser også for klubbene på sikt, tror markedsdirektør i mobilselskapet Chess, Jarle Alvær.

Selskapet er blant hovedsponsorene til Brann og FK Haugesund, og Alvær signaliserer at neste avtale med Brann kan innebære langt mindre penger.

- For oss er det viktig å nå ut til mer enn bare Brann-supporterne. Vil vil også treffe alle de som bare har kampen på i bakgrunnen, og dem er det mange av. Når dekningen blir mindre, må vi vurderer hva vi gjør. Det tror jeg ikke vil være positivt for klubbene, sier Alvær til NRK.no.

Tror på lavere markedsverdi

Hovedkampene i hver runde har hatt over 500.000 seere på TV 2. Alvær legger ikke skjul på at klubbenes markedsverdi synker betraktelig når kampene i 2013 blir flyttet fra beste sendetid på en gratis riksdekkende kanal til en kanal kun for dem som er villige til å betale.

Roald Bruun-Hanssen

IKKE SKREMT - ENNÅ: Branns daglige leder, Roald Bruun-Hanssen

Foto: NRK

- For de store aktørene, som også har mest penger, vil nok markedsverdien synke. De vil nok tenke seg godt om før de går inn på nytt med så mye midler, sier markedsdirektøren.

- TV viktig for sponsorene

Daglig leder i Sportsklubben Brann, Roald Bruun-Hanssen, vil ikke trekke noen konklusjoner foreløpig, men innrømmer at Branns hyppige opptredener på tv ikke akkurat har vært noen ulempe når klubben har forhandlet med sponsorer.

- Fotball på tv har selvsagt en positiv effekt. Da får de profilert seg i et best mulig offentlig rom, sier Bruun-Hanssen til NRK.no.

Vil heller kjøpe tv-tid

Alvær ber klubbene forberede seg på at de store firmaene i fremtiden vil gå rett til tv-kanalene og droppe fotballklubbene som mellomledd.

- Tv-biten blir stadig viktigere. Vi kan kjøpe reklame på andre måter enn å sponse en klubb, for eksempel ved å kjøpe reklametid på tv, sier Alvær.