Både partiets stortingspolitikere og byrådslederen i Bergen, Monica Mæland, har gjort det klart at køprising er et tiltak partiet ikke støtter. Nå møter de motstand i egne rekker. På årsmøtet i Unge Høyre i Hordaland vedtok partiets ungdommer å gå inn for køprising i Bergen. Gjerne prøvd ut snarest mulig.
- Når man setter seg i bilen om morgenen, skaper man kø for andre og forurenser miljøet. Da mener vi det er rett og rimelig a man betaler for den køen og forurensingen man skaper. Det vil føre til en mer optimal trafikkmengde, som vil gjøre at køene blir drastisk kuttet, sier nyvalgt leder i Unge Høyre i Hordaland, Peter Christian Frølich, til nrkhordaland.no.
LES OGSÅ:
|- Er nødt til å tenke nytt
Han mener Unge Høyres standpunkt er en klar oppfordring til moderpartiet om å revurdere sitt standpunkt.
- Vi har klare vedtak på at vi skal redusere trafikken i Bergen , da mener vi dette er et velegnet verktøy. Dessuten må man tenke nytt. I lys av luftforurensingen i Bergen har vi sett at vi er nødt til å tenke utenfor boksen, sier Frølich.
HVA MENER DU? SI DIN MENING i KOMMENTARFELTET UNDER!
Den nyvalgte lederen presiserer at køprising bør innføres samtidig som kollektivtilbudet styrkes betraktelig. Men Frølich mener tiltaket kan prøves ut allerede nå.
- Dette bør være et aktuelt tiltak dersom luftforurensingsproblemene oppstår igjen - i alle fall før en vilkårlig oddetalls- og partallsordning, som vi var sterkt imot. På sikt ønsker vi å innføre den etter at Bybanen er satt i drift, sier Unge Høyre-lederen.
Ikke fått reaksjoner - ennå
Byrådsleder Monica Mæland gikk tidligere i vinter hardt ut mot samferdelsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp), da hun foreslo å innføre midlertidig køprising for å få ned luftforurensingen i Bergen.
LES MER:
- Hvordan er dette blitt tatt imot i moderpartiet?
- Så vidt vi vet har vi ikke fått noen reaksjoner ennå. Vi er klar over at byrådslederen er skeptisk til dette tiltaket, men vi må åpne for debatten, spesielt i lys av luftproblemene, mener Frølich.
Foreløpig ønsker han ikke å ta stilling til hvor mye det bør koste å kjøre inn i Bergen sentrum i rushtiden, utover å advare mot altfor høye avgifter.
- Håper markedet klarer å regulere selv. Erfaringer ute i verden viser at man må opp i en viss pris. Samtidig skal det ikke mange kronene til før vi begynner å se reduksjoner i trafikkmengden, det viser analyser fra Transportøkonomisk institutt, sier Frølich.