I stortingshøringen tirsdag om ubåthevingen ved Fedje, ga Stein Berntsen fra Dovre Group hevingsselskapet Mammoets det glatte lag. Dovre har fått i oppdrag å lage kvalitetssikringsrapport. Og ramset her opp en lang liste med svakheter.
Mammoet - er for lite
– Selskapet er svært lite, og konsernet det tilhører er uten forpliktelser, sa Berntsen. Han fortsette med å påpeke stor usikkerhet knyttet til:
- Mengde kvikksølv i vraket
- Tilstanden på vraket
- Hånderingen av avfallet
LES OGSÅ:
| |Dovre har også vurdert selve kontrakten med hevingsselskapet Mammout.
– Kontrakten fremstår på flere punkter som uklar, sier han.
– Risikofordelingen mellom partene vurderes som å være uvanlig skeiv i disfavør av oppdragsgiver.
– Uklare definisjoner av arbeidsomfang gjør at prisene fremstår som lite forpliktende, sa han.
Han oppsummerte usikkerhetsanalysen Dovre har gjennomgått med å konkludere at prisen kunne i heldigste fall bli 1,2 milliarder. Men like gjerne kunne havne på 2,2 milliarder. I utgangspunktet er hevingen kostnadsregnet til 1,5 milliarder.
– Kystverket mangler erfaring
– Tvilen om hvorvidt prosjektet kan styres er også uheldig – også med tanke på sikkerhet og miljø, sa Berntsen i høringen.
I gjennomgangen sin sa han også at Kystverket aldri tidligere har ledet så store og komplekse prosjekter som hevingen av U-864 vil bli.