Hopp til innhold

Dovre Group tviler på hele hevingen

Dovre Group mener hevingsselskapet er for lite, usikkerheten for stor og tror prisen på hevingen av U-864 kan koste staten det doble av budsjettet.

u-864
Foto: Geoconsult/Kystverket

I stortingshøringen tirsdag om ubåthevingen ved Fedje, ga Stein Berntsen fra Dovre Group hevingsselskapet Mammoets det glatte lag. Dovre har fått i oppdrag å lage kvalitetssikringsrapport. Og ramset her opp en lang liste med svakheter.

Mammoet - er for lite

– Selskapet er svært lite, og konsernet det tilhører er uten forpliktelser, sa Berntsen. Han fortsette med å påpeke stor usikkerhet knyttet til:

  • Mengde kvikksølv i vraket
  • Tilstanden på vraket
  • Hånderingen av avfallet

LES OGSÅ: - Dette er et politisk spill | Overrasket over utsettelse av ubåtheving | U-864 kan havne på Hanøytangen

Dovre har også vurdert selve kontrakten med hevingsselskapet Mammout.

– Kontrakten fremstår på flere punkter som uklar, sier han.

– Risikofordelingen mellom partene vurderes som å være uvanlig skeiv i disfavør av oppdragsgiver.

– Uklare definisjoner av arbeidsomfang gjør at prisene fremstår som lite forpliktende, sa han.

Stein Berntsen, Dovre Group
Foto: NRK

Han oppsummerte usikkerhetsanalysen Dovre har gjennomgått med å konkludere at prisen kunne i heldigste fall bli 1,2 milliarder. Men like gjerne kunne havne på 2,2 milliarder. I utgangspunktet er hevingen kostnadsregnet til 1,5 milliarder.

– Kystverket mangler erfaring

– Tvilen om hvorvidt prosjektet kan styres er også uheldig – også med tanke på sikkerhet og miljø, sa Berntsen i høringen.

I gjennomgangen sin sa han også at Kystverket aldri tidligere har ledet så store og komplekse prosjekter som hevingen av U-864 vil bli.