Hopp til innhold

Tusen mistet jobben

Finanskrisen har rammet mediebransjen hardt.

Aviser
Foto: Eva Susanne Drugg / NRK

En av ti ansatte i norske mediebedrifter har mistet jobben så langt i år. Det viser tall fra Mediebedriftenes Landsforening.

- Vår bransje er en av de næringsgreinene som har blitt hardest rammet. Tusen stillinger har blitt borte i løpet av det året som har gått, og det er ganske mye, sier leder for Mediebedriftenes Landsforening, Ivar Rusdal.

Ivar Rusdal, leder i Mediebedriftenes Landsforening

Ivar Rusdal, leder i Mediebedriftenes Landsforening, forteller om store kutt.

Foto: Mediebedriftenes Landsforening

Hør saken her: MEDIEKUTT

Landsforeningen omfatter 311 bedrifter, blant dem 97 % av det norske avisopplaget, i tillegg til trykkerier, radio og TV. Han forteller at finanskrisen har truffet alle, men særlig de som skal leve av annonseinntekter på papir.

- Hele avisnæringen kommer til å ha et bortfall i størrelsesorden 20 % i forhold til i fjor. Lokale og mindre aviser klarer seg bedre, mens de største titlene ser ut til å være rammet hardest. Det er jo derfor det blir så mange arbeidsplasser det går ut over, sier Rusdal.

– Veldig trist


TV 2 har måttet spare 150 millioner kroner. Det vil si at inntil 130 kan miste jobben.

TV 2 kutter inntil 130 årsverk

- Det er en helt annen virkelighet enn det har vært før. Vi ser godt at vi har veldig mye mindre penger å jobbe for. Mange redaksjonelle avgjørelser blir styrt av økonomien, og det er veldig trist, forteller fungerende klubbeleder i TV 2 i Bergen, Renate Nedregård.


Har vært for optimistiske


Det er ikke bare avisene og TV 2 som sliter. De lokale TV-stasjonene er halvert. Mange medieledere innrømmer at de har vært for optimistiske i sine investeringer de siste årene.

- Jeg tror ledelsen i de store bedriftene vil være de første til å innrømme at ting har gått fort for seg, og at det har vært for stor optimisme. De gode årene på inntektssiden kommer jo sammen med det store teknologiskiftet hvor alle bygde seg opp på nye kanaler og på nett. Det er klart at når det plutselig skjer et sånt skifte slik at det ikke kommer noen inntekter, så må man ta konsekvensen av det, sier Rusdal i MBL.

Noen stiller spørsmål ved at medieledere nå kanskje faller for fristelsen til å skjære litt ekstra for å sikre høyere utbytte.

- Det kan man jo selvfølgelig spekulere i, men jeg tror egentlig ikke det, forteller Rusdal.