- Det var aldri tilløp til dramatikk da et charterlfy på vei fra Flesland til Tenerife måtte nødlande i Manchester i går.
Det sier sjef for flyselskapet Brittannia Airways Norge, Halvor Seim.
Udramatisk
Han forteller at varslingssystemet gjorde pilotene oppmerksom på en feil ved den ene motoren og at de gjennomførte en kontrollert nødlanding i England.
- Det kan skje og da er det helt standard prosedyrer på hva man skal gjøre. Man tar ingen sjanser. Det flyet kan ta av og lande med en motor, så dette var helt udramatisk, sier Seim.
Fikk panikk
Inger Karin Haga frå Stavanger, var en av passasjerene på flyet. Hun opplevde situasjonen da charterflyet på vei til Tenerife måtte nødlande som alt annet enn udramatisk.
- Vi følte at det var litt panikkaktig. Ikke det at det var panikk i hele flyet, men når du får beskjed om at motorene svikter og vi må nødlande, og ikke får mer informasjon enn det, og vi ikke ser annet enn hav rundt oss, da er det ikke noe kjekt. En venninne av meg fikk all deles panikk, men heldigvis satt hun mellom meg og søsteren sin, så vi kunne prøve hjelpe henne, for det var ingen andre som hadde tid til det. Personalet ombord på flyet sa ingenting. Vi følte oss litt alene kan du si.
Trodde hun skulle dø
- Venninnen din som tok dette hardere enn dere, hvordan opplevde hun dette?
- Hun var sikker på at hun skulle dø og hadde helt panikk. Og når du ikke da får hjelp av noen som kan berolige deg - det var ganske tøft.
- Prøvde noen av passasjerene å få kontakt med kabinpersonalet?
- Ja, men vi var ganske langt unna dem, og de så ganske stresset ut de også.
Vil klage på behandligen
- Har dere snakket om dere vil klage på behandlingen dere fikk om bord i flyet?
- Ja, det går ikke an å behandle reisende sånn. Vi kan engelsk, men tenk på gamle pensjonister og folk med barn. Det var ingen informasjon. Vi kommer nok til å gå videre med dette ja, sier Haga.
Etter noen timer i Manchester ble passasjerene flydd videre til Tenerife med datterselskapet Brittannia Airways UK.