I følge konsulentselskapet Norconsult vil 25 prosent av trafikken over Hardangerbroen da forsvinne.
De regner med at det vil passere 500 færre kjøretøy over Hardangerbrua når Folgefonntunnelen blir gratis.
Norconsult ble leid inn for å kvalitetssikre Statens vegvesens trafikkprognoser for det omdiskuterte broprosjektet.
Folgefonntunnelen. Foto: NRK.
Uenighet om trafikksvikt
Men Statens vegvesen er ikke enig med disse beregningene.
Deres egne prognoser viser en svak økning i trafikkgrunnlaget, selv når Folgefonntunnelen blir gratis.
Et sentralt spørsmål vil være om trafikanter som kjører via Haukeli til Bergen vil kjøre 60 km ekstra og betale bompenger over Hardangerbrua, isteden for å kjøre om Folgefonntunnelen.
Hemmeligholdt rapport
- Dette er et meget «touchy» emne, og jeg har ikke anledning til å uttale meg om rapporten, sier prosjektleder Per Øgland i Norconsult til Dagens Næringsliv.
Norconsult har nå fått munnkurv, og Statens vegvesen har holdt rapporten hemmelig inntil Fremskrittspartiets Arne Sortevik ba om innsyn i saken, og fikk rapporten utlevert.
- Det er også snakk om når Jondalstunnelen kommer. Tunnelene vil få økt trafikk etter de er nedbetalt. Hvis prognosene for Hardangerbrua er overvurderte, kan det bety lengre nedbetalingstid og dyrere passering for broen, sier Sortevik til Dagens Næringsliv.