– Jeg har en eksamen neste uke, og er godt forberedt. Det skal gå ganske fint, smiler Gabriel Nystad Munoz selvsikkert.
NRK treffer tredjeklassingen på St. Paul gymnas i Bergen. Han og Marie Straume er to av de 22 tredjeklassingene ved skolen som i høst er del av et helt nytt utdanningsopplegg ved Universitetet i Bergen (UiB).
Også noen elever ved Amalie Skram videregående skole deltar i ordningen, som gjør at videregåendeelever i Bergen i disse dager for første gang kan ta tellende eksamener i universitetsemner i blant annet matematikk, filosofi, spansk, engelsk og latin.
– Drives av en indre motivasjon
Står Gabriel på eksamenen i Latin-Amerika-studier, får han studiepoengene «på konto» når han begynner på den ordinære universitets- eller høyskoleutdanningen.
– Jeg valgte det egentlig av interesse. Så er det et pluss å få en litt annerledes skolehverdag også. Du får noe nytt og spennende, forteller Munoz.
– Når det ikke er obligatorisk, blir det en slags indre motivasjon som driver deg. Man har en liten periode hvor man fokuserer på noe veldig intenst, og det synes jeg er veldig greit, sier latinstudent Straume.
– Handler om å tilrettelegge for de spesielt dyktige
Studietilbudet er en del av UNG-ordningen, som allerede har eksistert noen år ved enkelte andre norske universiteter. Mens det i starten utelukkende var matematikk videregåendeelevene fikk tilbud om å ta, har fagtilbudet blitt utvidet i senere tid. I Bergen har man satset på et samarbeid med det humanistiske fakultetet.
Viserektor for utdanning ved UiB, Oddrun Samdal, sier det var St. Paul gymnas som tok initiativ til samarbeidet, og at de nå ønsker et enda tettere samarbeid med videregående skoler.
– Det er jo ofte slik at vi tenker på tilrettelagt undervisning som noe for dem som trenger spesiell hjelp eller tilrettelagt læring. Men det handler jo også om å tilrettelegge for de spesielt dyktige elevene, slik at de kan få flest mulig utfordringer i løpet av skolegangen sin i videregående opplæring, sier Samdal.
Må ta fordypning først
Kravet til elevene som får ta studiepoeng før de er ferdige på videregående, er at de har bestått full fordypning i faget i andreklasse.
I prinsippet kan dermed alle videregåendeelever ved skoler som inngår i samarbeidet bli universitetsstudenter før de formelt sett har studiekompetanse.
– Dette er noe alle kan gjøre, men vi ser jo at elever som har faglig dybde og kompetanse i større grad lykkes og ikke hopper av underveis, sier Petter Gjessing, rektor ved St. Paul gymnas.
- Les også: