De siste tre årene har de nesten 200 tunnelene på Bergensbanen blitt gjort litt romsligere. Det har kostet 40 millioner kroner.
- Hensikten for oss og staten var å få tungtrafikk fra vei til jernbane. Det er samfunnet tjent med, sier Regiondirektør Truls Hægrenes i Jernbaneverket.
Økt transportkapasitet
Og trailerselskapene har meldt sin interesse.
- Per i dag har vi fem firma som vil starte opp fra begynnelsen av neste måned, og det tror jeg skal gå veldig bra, sier terminalleder Vidar Veka i NSBs godsselskap CargoNet AS.
CargoNet øker sin transportkapasitet mellom Bergen og Oslo med 25 prosent, og utvider den totale transportkapasiteten til fem daglige kombitog i hver retning. Det tilsvarer 250 semitrailere hvert døgn på strekningen.
Politikere har snakket om at godstransport bør overføres fra vei til bane og sjø, og CargoNet ser positivt på de nye mulighetene.
Sparer penger
Ett av selskapene som ønsker å benytte jernbanen til frakt av sitt gods er DFDS.
- For det første gir det oss en bedre fleksibilitet, i tillegg til en økonomisk besparelse ved at traileren slipper å kjøre hele veien. Det er også et miljøhensyn å ta, og det vil nok bli færre trailere på veiene øst-vest når det hele kommer i gang, forteller trafikkmedarbeider Arve Rong i DFDS.
Færre arbeidsplasser
Det eneste problemet Grong ser, er at trailerne nå ikke kan stoppe underveis og laste av varer mellom Bergen og Oslo.
- Det betyr at vi kan få en lengre utkjøring fra vår terminal til kunden, hvis vi for eksempel har varer som vanligvis ville blitt satt av på Voss på vei til Oslo. I tillegg blir det nok noen færre arbeidsplasser, siden behovet for langtransportsjåfører minker noe.