Flyet som var på vei fra Manchester til Oslo var uten passasjerer og måtte lande i Stockholm. Dermed har samme fly måtte nødlande to ganger på under ett døgn.
Bekrefter hendelsen
Sjef for Britannia Airways Norge, Halvor Seim, bekrefter at deres fly måtte nødlande for andre gang på under ett døgn i går.
- Det samme flyet var på vei tomt fra Manchester til Oslo. Og på veien fikk det en indikasjon på en feil på den andre motoren. Da bestemte kapteinen at han vill dra til Stockholm, hvor vi har vår hovedbase.
- Ikke dårlige fly
Flyet som søndag var på vei fra Flesland til Tenerife måtte nødlande i Manchester på grunn av problemer med den venstre motoren. I går måtte det samme flyet nødlande, denne gangen på grunn av problemer i høyre motor.
Flyselskapet Britannia Airways Norge nekter for at de frakter turister i dårlige fly.
- Nei, Britannia er faktisk et av de flyselskapene i Europa som har de nyeste flyene. Snittalderen er på to og et halvt år. Det siste fikk vi levert i fjor vår.
Manglende kompetanse
Julaften opplevde Berit Torbjørnse fra Bergen at et annet av Britannia Airways sine fly måtte nødlande. Denne gangen var flyet på vei fra Flesland til Canariøyene, men måtte lande i Frankrike på grunn av en bråkete passasjer.
Torbjørnsen synes flypersonalet taklet situasjonen dårlig.
- Det inntrykket jeg sitter igjen med etter denne turen her, er at flypersonalet hadde en manglende kompetanse og en manglende erfaring i å takle slike situasjoner.
- Vi vil gå igjennom de to tilfellene som har vært og se på hva vi kan gjøre bedre, sier Seim.