NRK Meny
Normal

Nekter å godta nei til byreklame

Reklamegiganten JCDecaux gir ikke opp kampen om å få sette opp reklame i Bergen. Nå bestiller de en ny meningsmåling.

Reklame

VIL HØRE BERGENSERNES MENING: – Vi vil se om den påtroppende fylkesordføreren har støtte i befolkningen, sier JCDecaux-sjef Øyvind Markussen.

Foto: Illustrasjon

NRK fortalte mandag at det nye flertallet i fylkestinget, med påtroppende fylkesordfører Anne Gine Hestetun (Ap) i spissen, vil droppe avtalene med reklamegiganten JCDecaux om å sette opp reklame på busser, bybane, holdeplasser og offentlige toaletter i Bergen.

– Går det ikke, er det synd, men vi må respektere de folkevalgte og forholde oss til det de bestemmer, svarte administrerende direktør Øyvind Markussen i JCDecaux.

LES OGSÅ: SV: – Vi sel ikkje byrommet for småpengar

Nå har imidlertid selskapet bestilt en fersk meningsmåling av bergensernes holdninger til byreklame.

– Det har vi. Vi ønsker å se hvordan befolkningen stiller seg til dette, bekrefter Markussen.

– Vil se om hun har støtte i befolkningen

Øyvind Markussen

BESTILLER MENINGSMÅLING: JCDecaux-sjef Øyvind Markussen.

Foto: Tanita Kveinå / NRK

Sist selskapet fikk utført en meningsmåling, var i 2011. Da svarte 61,7 prosent positivt på spørsmål om de var tilhengere eller motstandere av reklamefinansierte busskur og offentlige toaletter.

Litt over halvparten av Ap og KrFs velgere var positive, mens resultatet var motsatt for velgerne til de to andre partiene som nå skal styre fylkeskommunen, Sp og SV.

– Vi reagerer litt på at den påtroppende fylkesordføreren sier at dette handler om verdier. Det kan gjerne være tilfelle, det, men det er i så fall rart at Ap-politikere i andre byer har en mer pragmatisk holdning til det, sier Markussen, og viser til Rita Ottervik i Trondheim og Rune Gerhardsen i Oslo.

– Nå bestiller vi en ny undersøkelse for å se om den påtroppende fylkesordføreren har støtte i befolkningen.

– Vi vil informere politikerne

JCDecaux sier de ikke vil bruke tallene fra meningsmålingen til noen debatt i media.

– Vi vil informere politikerne om tallene, sørge for at de har riktig informasjon, og ikke baserer beslutningene sine på oppfatninger det kanskje ikke er grunnlag for, sier Markussen.

En oppfatning han mener feilaktig har fått leve, er at byreklamen er en trussel mot verdensarvstatus hos Unesco.

– Tydelig at bergenserne ikke ønsker dette

Anne Gine Hestetun

BESTILLER SAK: – Vi må ha såpass respekt for systemet at vi gjøre dette på en grundig og skikkelig måte, sier Anne Gine Hestetun (Ap).

Foto: Sølve Rydland / NRK

– Om de bruker pengene sine på en undersøkelse, er det deres valg. De kjemper så lenge de klarer, og det må de få lov til, sier Anne Gine Hestetun.

Den påtroppende fylkesordføreren kjenner seg ikke igjen i Markussens utsagn om at beslutninger fattes på feilaktig grunnlag, men påpeker at fylkespolitikerne har nå bestilt en sak fra fylkesrådmannen om byreklamen.

– Vi må ha såpass respekt for systemet at vi gjøre dette på en grundig og skikkelig måte, og får alle sider belyst. Men ingen skal være i tvil om hva den nye koalisjonen mener om saken, sier Hestetun.

Hun mener det er tydelig at bergenserne ikke ønsker byreklamen.

– Det ser vi på den motstanden som har vært. Standpunktet til partiene som nå skal styre fylkeskommunen har jo også vært godt kjent, og vi dundret jo gjennom med stort flertall, sier Hestetun.

LES OGSÅ: Kan skrote byreklameavtalen uten å betale

Siste video

Det aller første julemarkedet i Bergen er en suksess. Den første uken det har vært åpent har tusenvis av mennesker vært innom.
Vestlandsrevyen 12. desember 2017