Hopp til innhold

Må ha ukentlig sikkerhetskontroll av ny europavei til 450 millioner

Den nye europavei-tunnelen har stått ferdig i fire måneder. I kveld åpner den endelig. Men Vegvesenet frykter fortsatt at murene langs veien kan rase.

Ny trasé på E134 i Stordalen i Etne

MURSTRID: Vegvesenet og entreprenøren er uenige om hvorvidt natursteinsmurene er bygget på en rasfarlig måte. Nå åpner veien, men den trenger kontroll hver uke.

Foto: Tale Hauso / NRK

Den 1,2 kilometer lange Stordalstunnelen sikrer ordentlig europaveistandard og rassikkerhet mellom Kyrping og Etne på den sterkt trafikkerte E134 langs Åkrafjorden.

Arbeidet med den nye 4,4 kilometer lange traseen, der tunnelen inngår, hadde en prislapp på 450 millioner kroner. Avdelingsdirektør Olav Finne i Statens vegvesen sier mandag til NRK at ingenting tyder på at denne summen overskrides.

I november 2015 sto veien og tunnelen klar til bruk. Men en uenighet mellom Statens vegvesen og hovedentreprenøren gjorde at strekningen ikke ble åpnet for trafikk. Det fikk både innbyggere og ordfører i Etne til å rase.

Nye Stordalstunnelen på E134

STENGT: Stordalstunnelen har stått klar siden november 2015. Først 7. mars åpner den.

Foto: Tale Hauso / NRK

Åpner i kveld

Uenigheten besto i om natursteinsmurene på det nye anlegget var bygget på en måte som innebar fare for at de kunne rase ut i veien.

– Vi håper å få åpnet veien så snart som mulig. Men vi vet ikke helt hvor lang tid det vil ta, sa avdelingsdirektør Olav Finne til NRK i januar.

Men i ettermiddag melder Vegvesenet at veien åpner for trafikk klokken 20 i kveld. Det skjer etter at Vegvesenet har fått en vurdering av to geologer.

Kontroller hver uke

– De er enige om at det ikke er farlig for trafikanter å kjøre på veien, under forutsetning av at Vegvesenet tar målinger og har visuell oppfølging av de omstridte murene hver uke, sier prosjektleder Rolf Harkestad i Statens vegvesen til Haugesunds Avis.

Selv om tunnelen åpner mandag, tror Harkestad striden om murene vil pågå en stund til.

– Jeg regner ikke med at Stordalsprosjektet er avsluttet før til sommeren, sier han.

Olav Finne

Avdelingsdirektør Olav Finne i Statens vegvesen.

Foto: Vidar Gudvangen / NRK

Ras vil gå sakte

Avdelingsdirektør Olav Finne sier til NRK forklarer at veien ikke vil bli stengt umiddelbart dersom rasalarmen går på måleapparatene.

– Et eventuelt ras vil gå så sakte at vi vil ha rimelig god tid til å stenge veien. Dessuten er det en bred grøft på innsiden av veien, som vil ta unna dersom det faller en stein ned, sier Finne.

– Kan dere garantere at det ikke vil gå ras ut i veien mens det kjører biler der?

– Ja, så sant det går an å garantere noe her i verden. Det rådet vi har fått av geologene er at dersom det skjer noe, så er det ikke noen plutselig fare. Det er det vi har basert oss på, sier avdelingsdirektøren, som også påpeker at gamleveien er mindre trygg for ras.

Stordalstunnelen