Hopp til innhold

Denne tunnelen på E134 har stått ferdig siden november. Ingen vet når den kan brukes.

Frustrerte trafikanter må kjøre utenom veien som kostet en halv millard. – Folk lurer veldig på dette, sier ordfører.

Nye Stordalstunnelen på E134

HIT, MEN IKKE LENGER: Stordalstunnelen skulle gjøre E134 tryggere. Nå skaper den stor irritasjon blant innbyggerne i Etne, som enn så lenge er henvist til den smale veien til venstre på bildet.

Foto: Tale Hauso / NRK

Olav Finne

KAN IKKE SVARE: Avdelingsdirektør Olav Finne i Vegvesenet vet ikke når tunnelen kan åpne.

Foto: Vidar Gudvangen / NRK

Den 1,2 kilometer lange Stordalstunnelen skulle vere med å sikre ordentlig europaveistandard og rassikker vei på strekningen mellom Kyrping og Etne på den sterkt trafikkerte E134 langs Åkrafjorden.

Arbeidet med den nye traseen, som hadde en prislapp på 450 millioner kroner, startet i slutten av 2013. I november stod alt klart.

– Forstår at folk vil kjøre på veien

Men enn så lenge står tunnelen og den fine nye veibanen kun til beskuelse og irritasjon. For en uenighet mellom Statens Vegvesen og hovedentreprenør Kruse Smith AS gjør at strekningen ikke blir åpnet for trafikk.

Det skaper kraftige reaksjoner hos innbyggerne i kommunen helt sør i Hordaland.

– Jeg skjønner godt at folk lengter etter å kjøre på den nye veien. Den ligger jo der, sier avdelingsdirektør i Statens Vegvesen, Olav Finne.

Ordfører Siri Klokkerstuen

FRUSTRERT: Ordfører Siri Klokkerstuen (Ap).

Foto: Tale Hauso / NRK

– Men vi er nødt til å forvisse oss om at murene langs veien er trygge før vi kan åpne.

Strides om natursteinmurer

For Vegvesenet og entreprenøren har vidt forskjellig syn på konstruksjonen på flere av natursteinsmurene på det nye anlegget.

Nå har de satt ned en gruppe som skal innhente dokumentasjon på arbeidet og gi råd om prosessen videre.

– Hvordan er det mulig at man først etter ferdigstillelse av prosjektet må gå gjennom sikkerheten på disse murene?

– Det startet med at vi var uenige om utførelsen av murene. Så ble det stilt spørsmål om murene var planlagt på riktig grunnlag. Så lenge vi har slike uavklarte spørsmål, må vi gjøre det som skal til for at alle forhold skal være klarlagt før vi tør å sette trafikk på den nye veien, sier Finne.

NRK har vært i kontakt med Kruse Smith AS ved avdelingsleder for anlegg syd, Bjørn Velken. Selskapet ønsker ikke å uttale seg i saken.

Ny trasé på E134 i Stordalen i Etne

FLOTT SYN: Trafikantene må nøye seg med å se på den nye veien gjennom Stordalen.

Foto: Tale Hauso / NRK

Ordfører: – Frustrert og bekymret

Ordfører Siri Klokkerstuen (Ap) er ikke fornøyd med svaret fra Vegvesenet.

– Dette er veldig frustrerende. Folk lurer veldig. Selv blir jeg veldig bekymret når et veiprosjekt ikke kan åpnes når det er ferdig. Det betyr jo at noe ikke er i orden, sier Klokkerstuen til NRK.

– Det betyr jo også at vi har gått inn i nok en vinter med all trafikken på E134 på en ganske elendig veistubb utenom tunnelen.

Nå krever hun en avklaring fra Statens Vegvesen. Det får hun foreløpig ikke.

– Vi håper å få åpnet veien så snart som mulig. Men vi vet ikke helt hvor lang tid det vil ta, sier Olav Finne.

Stordalstunnelen