Hopp til innhold

Fryktet bygden skulle isoleres og de eldre sendes vekk – nå kan innbyggerne endelig juble

Fylkesrådmannen ville fjerne båten som knytter de vegløse gårdene til resten av samfunnet. Etter store lokale protester, gjør han helomvending.

Veafjorden

VEGLØS: I Veafjorden er det flere vegløse gårder som er avhengige av båt. En av dem er gården Kåstad.

Foto: SVEIN NORD

– Det er engasjementet til dem som har tilknytning langs fjorden som har berget denne ruten, mener Helene Kvamme, som er oppvokst på en av de vegløse gårdene ved Veafjorden i Nordhordland.

I desember i fjor foreslo fylkesrådmannen i Hordaland å fjerne båtrutene som har vært bindeleddet til samfunnet for husstandene langs de isolerte delene av Osterfjorden og Veafjorden.

Det samme gjaldt den tilsvarende ruten mellom Geitanger og Knappskog i Fjell. Dette ville spare fylkeskommunen for over to millioner kroner.

Men etter stort engasjement fra lokalbefolkningen og lokalpolitikere tyder alt nå på at skyssbåtene blir reddet.

MB Ospenes kjem til Norvald Bukkestein

BLIR REDDET: Dette er båten som går i Osterfjorden og Veafjorden, MB Ospenes.

Foto: NRK

Rådmannen har snudd

Forslaget kom til budsjettet for 2018. Men etter protester fra de fastboende ble nedleggingen midlertidig stoppet.

– Vi har jobbet lenge for å få til at båtruten kan fortsette. Det har vært mange møter og mye e-poster frem og tilbake, sier Kvamme, som har vært sentral i kampen for å beholde båten.

Sammen med hyttefolk og vel 20 fastboende som i dag er avhengige av båt, har hun jobbet for å bevare de to båtrutene.

Onsdag denne uken tas saken opp til politisk behandling. I møteinnkallingen står det at fylkesrådmannen mener det er grunnlag for å opprettholde driften av de to båtrutene.

Ordfører i Lindås Astrid Aarhus Byrknes

VIL BEHOLDE RUTEN: Ordfører i Lindås kommune, Astrid Aarhus Byrknes, ønsker at ruten skal bestå.

Foto: Leif Rune Løland / NRK

Krever at kommunene tar halve regningen

I møtet skal det diskuteres nærmere hvordan kostnadene for en eventuell videre drift av båtene skal fordeles mellom fylkeskommunen og kommunene.

Rådmannens forutsetning for at båtrutene skal bestå, er at kommunene selv dekker halvparten av kostnadene.

Fjell kommune er åpen for en slik deling. Kommunene rundt Osterfjorden, Vaksdal, Lindås og Osterøy har ikke tatt endelig stilling til hvor stor del av regningen de vil ta, men alt tyder på at de vil delta i «redningsaksjonen».

– Vi ønsker å bidra til en finansiering. Men det er likevel slik at vi tenker at det er fylkeskommunen som må ta det største ansvaret, sier ordfører i Lindås, Astrid Aarhus Byrknes (KrF).

skyssbåter

– Kan senke skuldrene

Det er uansett ikke snakk om store penger. Total kostnadsramme for Osterfjordruten er på 1,3 millioner kroner. Ruten mellom Geitanger og Knappskog er beregnet til 430.000 kroner.

Ordføreren i Lindås er glad for at partene nå skal møtes for å diskutere hvordan det økonomiske ansvaret bør fordeles.

– For kommunene er skyssbåtene verdt å redde. Særlig i nødssituasjoner hvor båtene kan fungere som eneste transportmiddel, sier Byrknes.

Helene Kvamme sier at de fastboende er avhengige av at saken nå får en endelig løsning.

– Mange av dem som bor der er eldre, og det har vært usikkert om de kunne fortsette å bo der. Nå er det mange som kan senke skuldrene, sier hun.