Broen er siste del av sikringsarbeidet som er iverksatt
.Fra før er det kommet på plass flere sikrede utsiktspunkt ved fossefallet, som hundretusener av turister hvert år ser stupe 145 meter rett ned. Fallet fra Hardangervidda til den trange Måbødalen i Eidfjord er totalt 182 meter.
Tiltakene kom
som alle endte med dødsfall.Men en 40 meter lang trappebro i metall over elvegjelet har ingenting der å gjøre, mener stortingsrepresentant Arne Nævra (SV). Turistforeningen og flere miljøorganisasjoner var også sterkt kritiske i høringsrunden.
Tar saken til Stortinget
Nævra vil nå gjøre sitt ytterste for å stoppe byggingen, som etter planen starter neste år.
– Vøringsfossen er et nasjonalikon som vi skal være veldig forsiktige med å forkludre. Vi har tradisjon for at naturen skal oppleves som den er, sier Nævra.
SV-politikeren vil ta saken opp under Stortingets behandling av statsbudsjettet, der gangbroen er omtalt.
- Les også:
– Et uholdbart paradoks
Nævra får støtte av førsteamanuensis Erling Dokk Holm ved Høyskolen Kristiania, som har doktorgrad i arkitektur og design.
– Turistindustrien er sikkert begeistret. Men store naturinngrep for å vise frem urørt natur blir et stort paradoks, og det er ikke holdbart. Broen er like mye et inngrep som bevaring, mener Holm.
Han legger til:
– Man tilfører Norges mest spektakulære foss et spektakulært bygningselement. Hva i all verden er poenget?
Vegvesenet: – Ikke urørt natur
Det er Statens vegvesen som står for byggingen av broen. Vegvesenets seksjonsleder for Nasjonale turistveger, Jan Andresen, avviser kritikken.
– Naturen der er ikke urørt. Det går veier overalt, fossen er regulert, og det er masse hyttebygging i området. Folk vil få en sterk naturopplevelse likevel, sier Andresen.
Slik ser fossefallet ut fra luften i dag:
Broen har vært under planlegging siden arkitekt Carl-Viggo Hølmebakk vant arkitektkonkurransen i 2009. Reguleringsplanen ble vedtatt i 2014. Betongfundamentene kom på plass tidligere i år.
Jan Andresen mener derfor at kritikken kommer for sent.
– Vi er allerede klare til å bygge. Broen skal stå ferdig i 2020, sier han.
Ordfører jubler
En som ønsker trappebroen velkommen, er Eidfjord-ordfører Anved Johan Tveit (Sp).
Han mener metallinstallasjonen, med sin beliggenhet like ved riksveg 7, har potensial til å bli «bilistenes Trolltunga».
– Dette vil trekke enda flere turister til Vøringsfossen. Vi ser veldig frem til at den kommer på plass, sier Tveit.
SVs Arne Nævra håper likevel i det lengste at broen fortsatt lar seg stoppe.
– Budsjettet for sikringen er blitt doblet i prosessen, fra 150 til 290 millioner kroner. Kostnadssprekker er ofte det som skal til for å få politikere til å våkne, sier stortingsrepresentanten.