Her smeller steinblokken ned på E16 og rett i bilen til Bjørn: – Jeg hadde vanvittig flaks

Bjørn Rolands (50) første kjøretur på rasutsatte E16 var nær ved å bli hans siste.

stein treffer vei, bil treffes av stein

SE VIDEO: En steinblokk løsner fra fjellsiden og treffer E16 med stor kraft. Deler av steinblokk smeller inn i venstre side av Bjørn Rolands varebil.

– Jeg rakk ikke reagere. Plutselig falt det en stor stein ned fra oven. Slik det ser ut på videoen fra dashbordkameraet delte steinen seg før den traff siden på bilen. Det er helt utrolig at bilen fortsatt er kjørbar.

Bjørn Roland (50) fra Notodden er fortsatt skjelven etter at en steinblokk tirsdag dundret i bakken få meter fra bilen hans.

Roland var på vei fra Bergen hjem til Notodden tirsdag ettermiddag. Klokken nærmet seg 16.30 da han kjørte forbi Dale i Vaksdal.

– Veldig skummelt

Like før krysset inn mot Stamnes i 80-sonen falt en stein ned fra fjellet på venstreside av veibanen. I det den treffer europaveien, deler steinen seg i flere biter og smeller inn i varebilen til Roland.

– Det var veldig skummelt. Det skjedde i høy hastighet og det kunne blitt skikkelig ille hvis steinen hadde truffet et annet sted på bilen. Eller hvis noen hadde kommet kjørende i motsatt kjørebane, sier Roland.

Videoen viser at steinblokken faller ned i et område langs veien med rassikring. Strekningen ble tidligere i år kåret til Norges verste vei i en NRK-avstemming.

Skader etter steinblokk traff bil på E16

BULK: Slik ser varebilen til Bjørn Roland ut etter steinblokken traff bilen på E16 tirsdag ettermiddag.

Foto: Bjørn Roland

Roland forteller at bilen fikk et lite kast i seg i det steinblokken traff bilen. Skadene begynner helt fremme ved sidespeilet på venstre side av bilen. Til tross for en større bulk like over bakhjulet og langs venstre side, var bilen fortsatt kjørbar.

– Jeg fant fort ut at tanklokket ikke var mulig å åpne og at jeg ikke kom meg hjem med den dieselen jeg hadde i tanken. Heldigvis kom Viking og fikset det, slik at jeg kom meg hjem i dag.

Takknemlig

Han har akkurat kommet tilbake til Notodden og er opptatt med å ringe til forsikringsselskapet. Dagen etter er Roland først og fremst takknemlig for at det ikke gikk verre.

– Det kom biler kjørende mot meg like etter at steinen smalt i bakken. Hadde de kommet kjørende litt senere, kunne det gått ille, sier Roland.

50-åringen forteller at flere bilister stoppet for å rydde veien etter hendelsen.

For notoddingen var det første gang han kjørte den rasutsatte strekningen mellom Bergen og Voss.

– Det frister ikke å kjøre strekningen igjen. Jeg ble nervøs av hele hendelsen. Akkurat da det skjedde satt jeg i mine egne tanker, men jeg hadde jo lagt merke til de hundre rasskiltene langs veien. Jeg tenkte på det hele veien hjem, sier Roland.

Ordfører i Vaksdal, Eirik Haga, mener hendelsen er dramatisk.

– Videoen viser at det er nødvendig med økt innsats for rassikring på kort sikt. En trygg E16 får vi ikke får det er bygd ny vei, der store deler av strekningen går i tunnel.

– Kan ikke gardere oss hundre prosent

Kontrollingeniør i Statens vegvesen, Brynjulf Eide, forteller at området som steinblokken falt ned fra hadde rassikring for is og mindre stein. Ifølge Eide falt steinen trolig ned fra et sted høyere opp i fjellet.

– Terrenget rundt E16 har svært bratte lier. Vi har ikke mulighet til å sikre helt til topps, sier Eide.

I etterkant av hendelsen ble Vegtrafikksentralen kontaktet. De sendte ut en driftsentreprenør for å vurdere nedfallet. Grunnen til at nedfallet ikke ble vurdert av en geolog, har en enkel forklaring, ifølge Eide.

– Det faller en del stein i området vi har ansvaret for. En geolog kan ikke vurdere hver enkelt nedfall. Er vi i den minste tvil om det kan komme mer, så tilkaller vi geolog. Det er vanlig prosedyre når entreprenør vurderer området steinen løsnet fra.

– Hvilken kompetanse har driftsentreprenører for å vurdere faren for ytterligere ras?

De jobber med fjell til vanlig og har tett dialog geologer i sitt daglige arbeid. De har god opplæring og er de i tvil om det er umiddelbar fare for at det kan komme flere steiner, kontaktes geologer, sier Eide.

– Som bilist tenker man at områder med rassikring skal være trygge, men det er ikke nødvendigvis tilfelle?

– Ingenting er hundre prosent sikkert. Men områdene med rassikringsnett er adskillig tryggere. Uten dem hadde vi hatt betydelig mer nedfall på E16. Men vi har ikke mulighet til å være hundre prosent sikker, selv om det er et rassikringsnett.

Søk i valresultata

valg-dekorasjon