Turøy-ulykken, William Bertheussen
Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Helikopter styrtet ved Turøy

Oppsummert

Et helikopter med 13 personer om bord styrtet ved Turøy i Hordaland 29. april. Super Puma-helikopteret tilhørte CHC Helikopter, og var på vei fra Gullfaks B til Flesland, da det mistet rotoren. Alle om bord omkom.

  • Varsler Turøy-beslutning i høst

    Politiet vil avgjøre om noen skal stilles til ansvar for Turøy-ulykken senest i løpet av september, melder TV 2. Havarikommisjonen la tidligere denne måned frem sin endelig rapport. – Vi må se om den utløser behov for ytterligere etterforskning eller om vi stopper her, sier politiadvokat og påtaleansvarlig Trygve Ritland.

    Helikopterstyrt ved Turøy
    Foto: Rune Meyer Berentsen
  • Ber Airbus endra girboksen

    Havarikommisjonen ber Airbus endra designet på girboksen i helikoptera sine. Havarikommisjonen meiner at ei endring av girboksen vil gjera boksen meir solid, meir påliteleg og auka tryggleiken til denne helikoptertypen.

  • Utmattingsbrudd årsak til ulykken

    Havarikommisjonen konkluderer med at den direkte årsaken til Turøy-ulykken var utmattingsbrudd i hovedgirboksen. Sprekkene startet i en liten skade på overflaten og utviklet seg uoppdaget under overflaten til en katastrofal feil.

    Havarikommisjonens rapport etter Turøy-ulykken
  • Utmattingsbrudd årsak til ulykken

    Havarikommisjonens konklusjon etter Turøy-ulykken: «Den direkte årsaken til Turøy-ulykken var utmattingsbrudd i et andretrinns planetgir i hovedgirboksen. Sprekkene startet i en liten skade på overflaten og utviklet seg uoppdaget under overflaten til en katastrofal feil. Det er ingen sammenheng mellom ulykken og flygernes handlinger. Havarikommisjonen har også utelukket materialfeil og mekanisk svikt, samt vedlikeholdsfeil hos helikopteroperatøren.»

    Pressekonferanse Turøy-rapport 5/7-18
    Foto: Mats Arnesen / NRK
Havarikommisjonens rapport etter Turøy-ulykken
I dag kommer den endelige rapporten etter helikopterstyrten for to år siden