– Vi vil kreve å få nye helikoptre, og stiller nå krav til Statoil og andre oljeselskap om å oppsøke andre leverandører enn Airbus for å se hvilke nye helikoptertyper vi kan få, sier Bjørn Asle Teige, konserntillitsvalgt i Safe. De organiserer over 7.000 offshorearbeidere.
Etter Havarikommisjonens rapport Turøy-styrten fredag, har Teige fått nok.
- Les saken:
Ingen tillit til Airbus
Helikopteret skal være designet slik at når en del sprekker, skal det flyte metallbiter ut i oljen, og bli plukket opp av et varslingssystem.
En tilsvarende del sviktet da et helikopter styrtet utenfor skotskekysten i 2009. Airbus-sjefen har innrømmet at de kunne gjort flere tiltak etter den styrten.
– Det er urovekkende at de ikke gjorde en jobb sist gang, og tilliten til Airbus er kraftig svekket, sier Teige.
Frykter oljeproduksjonen stopper
Statoil inngår avtaler med helikopterleverandører, slik som CHC Helikopter var for helikopteret som styrtet på Turøy. I avtalene kan Statoil spesifisere hvilke helikoptre de ønsker.
Teige mener at Statoil må kreve en annen helikoptertype som kan supplere Sikorsky-typene som nå flyr til og fra Nordsjøen. EC225 Super Puma fikk flyforbud etter Turøy-ulykken, og brukes nå bare som søk- og redningshelikoptre. Teige sier at oljeproduksjonen stopper opp dersom Sikorsky-helikopterne av en eller annen grunn skulle bli satt på bakken.
Han får støtte av Henrik Fjeldsbø, forbundssekretær for HMS i Industri Energi.
– Vi er opptatt av dobbelthet, og det er betryggende å ha to helikoptertyper, slik at vi har noe annet å spille på hvis det skulle skjedd noe. Slik har Super Puma og Sikorsky utfylt hverandre veldig bra, men nå har vi bare Sikorsky. Vi er komfortabel med den, men vi kan ikke bare ha en type for alltid, sier Fjeldsbø.
Statoil er i samtaler
Morten Eek i Statoil er enig i at det er en fordel å ha flere modeller i helikoterflåten. Han sier at de aldri igjen vil ta i bruk Super Puma-helikopteret.
– Vi har ingen planer å ta i bruk det helikopteret i fremtiden, uavhengig om flyforbudet blir opphevet for modellen, sier Eek.
– Safe sier at de ikke har tillit til Airbus. Har dere det?
– Jeg har ingen kommentar til det. Det er vanskelig for oss å konkludere før Havarikommisjonen konkluderer. Vi har tillit til at kommisjonen kartlegger årsakene slik at vi unngår ulykker i fremtiden, sier Eek.
Han sier at de ser på andre helikoptre, men at ingen avtale er på plass enda.
– Det er et pågående arbeid, men vi har full tillit til Sikorsky-helikopteret.