Hopp til innhold

Fagforeninger krever at Statoil begynner å bruke nye helikoptre

Oljearbeidere har ingen tillit til Airbus etter Havarikommisjonens nye rapport om Turøy-styrten. Safe og Industri Energi mener at Statoil må inngå avtaler om nye helikoptre.

EC225 Super Puma

SUPER PUMA: Flytypen EC225 Super Puma produsert av Airbus, fikk flyforbud i Norge og Storbritannia etter ulykken 29. april i fjor.

Foto: Kristoffer Rivedal

– Vi vil kreve å få nye helikoptre, og stiller nå krav til Statoil og andre oljeselskap om å oppsøke andre leverandører enn Airbus for å se hvilke nye helikoptertyper vi kan få, sier Bjørn Asle Teige, konserntillitsvalgt i Safe. De organiserer over 7.000 offshorearbeidere.

Etter Havarikommisjonens rapport Turøy-styrten fredag, har Teige fått nok.

Vraket heves

HEVES: Vraket heves på Turøy.

Foto: SHT

Ingen tillit til Airbus

Helikopteret skal være designet slik at når en del sprekker, skal det flyte metallbiter ut i oljen, og bli plukket opp av et varslingssystem.

En tilsvarende del sviktet da et helikopter styrtet utenfor skotskekysten i 2009. Airbus-sjefen har innrømmet at de kunne gjort flere tiltak etter den styrten.

– Det er urovekkende at de ikke gjorde en jobb sist gang, og tilliten til Airbus er kraftig svekket, sier Teige.

Bjørn Asle Teige

SAFE: Bjørn Asle Teige i Safe frykter at oljeproduksjonen stopper opp dersom det ikke kommer flere helikoptre.

Foto: Ole Andreas Bø

Frykter oljeproduksjonen stopper

Statoil inngår avtaler med helikopterleverandører, slik som CHC Helikopter var for helikopteret som styrtet på Turøy. I avtalene kan Statoil spesifisere hvilke helikoptre de ønsker.

Teige mener at Statoil må kreve en annen helikoptertype som kan supplere Sikorsky-typene som nå flyr til og fra Nordsjøen. EC225 Super Puma fikk flyforbud etter Turøy-ulykken, og brukes nå bare som søk- og redningshelikoptre. Teige sier at oljeproduksjonen stopper opp dersom Sikorsky-helikopterne av en eller annen grunn skulle bli satt på bakken.

Turøy-ulykken. Hva gikk galt. Grafikk.

Han får støtte av Henrik Fjeldsbø, forbundssekretær for HMS i Industri Energi.

– Vi er opptatt av dobbelthet, og det er betryggende å ha to helikoptertyper, slik at vi har noe annet å spille på hvis det skulle skjedd noe. Slik har Super Puma og Sikorsky utfylt hverandre veldig bra, men nå har vi bare Sikorsky. Vi er komfortabel med den, men vi kan ikke bare ha en type for alltid, sier Fjeldsbø.

Henrik Fjeldsbø i Industri Energi

INDUSTRI ENERGI: Henrik Fjeldsbø i Industri Energi sier at de er opptatt av dobbelthet, altså at de har flere helikoptertyper som kan fly til Nordsjøen.

Foto: Atle Espen Helgesen/Industri Energi

Statoil er i samtaler

Morten Eek i Statoil er enig i at det er en fordel å ha flere modeller i helikoterflåten. Han sier at de aldri igjen vil ta i bruk Super Puma-helikopteret.

– Vi har ingen planer å ta i bruk det helikopteret i fremtiden, uavhengig om flyforbudet blir opphevet for modellen, sier Eek.

– Safe sier at de ikke har tillit til Airbus. Har dere det?

Morten Eek

STATOIL: Morten Eek i Statoil sier at det pågår et arbeid om å skaffe nye helikoptre.

Foto: Mathias Oppedal / NRK

– Jeg har ingen kommentar til det. Det er vanskelig for oss å konkludere før Havarikommisjonen konkluderer. Vi har tillit til at kommisjonen kartlegger årsakene slik at vi unngår ulykker i fremtiden, sier Eek.

Han sier at de ser på andre helikoptre, men at ingen avtale er på plass enda.

– Det er et pågående arbeid, men vi har full tillit til Sikorsky-helikopteret.