Hittil har Sunnhordland hatt natur og kultur som sitt varemerke, men nå skal også havfiske lokke turister til regionen.
(Illustrasjonsfoto)
Vil utnytte mulighetene
I dag er det bare rorbuturistene og lokalbefolkningen som har gjort seg nytte av ressursene som ligger like utenfor stuedøren. Det vil reiselivsnæringen gjøre noe med.
- Vi har ikke noe stort badeland eller noe tivoli, påpeker Jørgin Gunnarson i Bømlo Reiselivslag.
Ja, det er smått med både tivoli og badeland i Sunnhordland. Men fjorder, hav og fisk er det nok av. Og det vil reiselivsnæringen nå gjøre seg nytte av.
Samarbeider om turistmagnet
For første gang har de åtte Sunnhordlandskommunene gått sammen om en felles strategi for å få turister til regionen. Og det viktigste satsningsområdet er havfiske, forteller Gunnarson.
- Turister skal kunne gå til en plass og vite at den og den dagen klokken sånn og sånn, da går det en båt og der kan jeg være med. Der kan jeg kan få en fiskestang eller et fiskeredskap og få være med på fiske.
Så ikke mulighetene
- Hva er det som gjør at Sunnhordland har klart å la den mest opplagte sjansen av alle, nemlig til å utnytte den ressursen som er i havet, gå fra seg?
- Kanskje er det mangel på samordning, kanskje ser vi ikke muligheter. Kanskje har vi ikke tradisjon i Sunnhordland for å jobbe så mye sammen. Men ved å legge både dette prosjektet og andre prosjekter sammen i en felles pott kan vi få det til.
Satser på neste sommer
I Sunnhordland er det i dag stort sett bare de tyske rorbuturistene som får sjansen til å prøve fiskelykken. Nå vil altså reiselivsnæringen at noen av de mange tusen andre tilreisende også skal få sjansen.
- Vi begynner allerede nå i vår å kartlegge og håper på å få til noe som kan begynne å få effekt til sommeren. Men det er kanskje mer realistisk å tenke seg at vi kan få til noe som kan få effekt frem mot sommeren 2005, sier Gunnarson.