Høgskolen i Bergen: Vel 120 studenter har meldt seg på dagens kurs i matematikk. Kurset skal få flere gjennom et studie som svært mange faller ut av.
– Jeg tror det blir ganske tøft, men hvis du jobber nok med det så går det nok fint, sier Anders Kommedal.
– Jeg tror det blir spennende, og håper at jeg trives, sier Johanne Charlotte Jakobsen.
Kommedal og Jakobsen er to av fremtidens ingeniører, på vei inn til sin første forelesning på Høgskolen i Bergen.
Men for de ferske ingeniørstudentene vil trolig 30 prosent falle fra underveis.
Gir seg fordi matten er vanskelig
– De sier det er vanskelig, og det er matematikken som er vanskelig, sier Trude Skogesal, visepresident i bransjeorganisasjonen Nito.
I en undersøkelse Nito har fått utført, svarer en stor del av dem som gir opp studiene at matematikken ble for vanskelig.
Nå vil Nito sammen med høgskolene ta grep, og arrangerer oppfriskningskurs i matematikk for nye studenter.
Vil inspirere nye studenter
Høgskolelektor Amir Massoud Hashemi underviser de nye studentene på Høgskolen i Bergen på Kronstad i Bergen.
Han håper kurset skal hjelpe flere å mestre matten de møter i studiet.
Målet er at flere skal fullføre.
– Jeg håper dette kan gi studentene en mykere overgang mellom matematikken på videregående og høgskolematematikken, sier Hashemi.
– Hva tror du det kan føre til da?
– Jeg vil gjerne inspirere dem og vise at dette ikke er vanskelig. Jeg håper dette hjelper studentene til å lese systematisk.
For ikke å henge etter på studiet
Anders Kommedal og Johanne Charlotte Jakobsen er blant de vel 120 som har meldt seg på dagens kurs i Bergen.
– Jeg husker ikke så veldig mye, så jeg meldte meg på for å friske opp igjen matten fra videregående, sier Kommedal.
Jakobsen valgte å melde seg på kurset for å ikke henge etter på studiet.
– Her får jeg en oppfriskning i det jeg egentlig kan, sier hun.
Prodekan Ove Kvammen ved Høgskolen i Bergen tror oppfriskningskurs er veien å gå for å få flere til å fullføre.
– Det er en måte å sørge for at studentene er godt forberedt når de ordinære studiene begynner. Det viser seg at matematikkfaget er en liten bøyg, men vi håper at dette her er et bidrag som generelt sett gjør studentene bedre forberedt, sier Kvammen.