NRK Meny
Normal

Mener flyplassen hadde alvorlige feil og mangler

Seks år etter flyulykka på Stord konkluderer Havarikommisjonen med at det er flere grunner til ulykka som tok fire liv.

Et Atlantic Airways fly havarerte etter landing på Sørstokken flyplass på Stord tirsdag morgen.

FIRE OMKOM: Flyet fra Atlantic Airways var chartret av Aker Kværner da ulykken skjedde. Fire personer omkom og tolv ble skadet 10. oktober 2006.

Foto: 330-Skvadronen / SCANPIX

10. oktober 2006 kjørte et fly fra Atlantic Airways av rullebanen ved Stord lufthavn. Fire omkom i den tragiske ulykken.

Etter seks års venting får de etterlatte endelig konklusjonen fra Havarikommisjonen. Flyplassen får mye av skylda for at ulykken ble så alvorlig.

– For kort og for bratt

Flyet fra Atlantic Airways

SEKS ÅRS GRANSKING: Geir Sommervold (t.v.) og Mons Nygård fra Flyhavarikommisjonen arbeider på vraket av ulykkesflyet som skle av rullebanen ved Stord lufthavn. Seks år etter er konklusjonen endelig klar.

Foto: LARSEN, HÅKON MOSVOLD / SCANPIX
Stord Lufthavn Sørstokken

FOR KORT: Sikkerhetsområdet i enden av rullebanen var for kort, mener Havarikommisjonen.

Redningsmannskap på Stord lufthamn Sørstokken

KOM IKKE TIL: Det var vanskelig å komme til flyvraket for redningsmannskapene, konkluderer Havarikommisjonen.

Foto: NRK

– Ulykken har vist at sikkerhetsmarginene ved Stord lufthamn var utilstrekkelige. Det asfalterte sikkerhetsområdet i forlengelsen av rullebanen var for kort, skriver Havarikommisjonen i sin rapport.

Skråningen i enden av rullebanen på Sørstokken er også brattere enn forskriftene tillater.

– Disse avvikene bidro i vesentlig grad til ulykkens alvorlighetsgrad, skriver granskerne.

Spoilerne løste seg ikke ut

Den utløsende årsaken til ulykka var flyets spoilere:

  • Etter landing felte ikke flyets lift spoilere seg ut. Dermed ble ikke nok flyets vekt overført til hovedhjulene.
  • Rullebanen var fuktig og det dannet seg en damppute under dekkene, hvilket medførte at flyets bremser ikke fikk forventet effekt.
  • Flyet kjørte ut av rullebaneenden og ned en skrent. Større skader oppstod og en brann forplantet seg utenifra og inn i kabinen.
  • Fire personer omkom, seks ble alvorlig skadet og ytterligere seks lettere skadet. Flykroppen ble totalt utbrent.

Les alt om flyulykka på Sørstokken.

Siste video

Erna Solberg med fremføring av "Nystemten" og Ketil Solvik-Olsen på tuba var en del av den offisielle åpningen av Bergens nye flyplass.
Se hele arbeidet med å fjerne flytedokken fra Foto/redigering: Tim Wassmo
Nå vurderer naboene å flytte.