Bergen har prøvd å få klarhet i hvilke tiltak kommunen har lov til å sette i verk. Byrådsleder Harald Schjelderup sendte 5. januar et brev til Solberg, der han ber om konkrete svar på hva de kan sette i verk.
– For eksempel kan vi sette opp bompengene på dager med høy luftforureinsing, ha lavutslippssoner og vise bort skip fra havnen. Men dette må vi altså ha regjeringen med på, sa klimabyråd Julie Andersland, til NRK.
To dager etter brevet ble sendt fra byrådslederen i Bergen, kom svaret. Der svarer Solberg at hun kan forsikre om at regjeringen tar problemstillingen på alvor.
«For å få en renere luft i byene våre, er det avgjørende at nødvendige virkemidler er tilgjengelige og at kommunene tar disse i bruk.», skriver Solberg, som altså mener kommunen allerede har en rekke tiltak de kan sette i verk for å hindre lokal forurensing.
I dagens spørretime i stortinget beskyldte både partileder Audun Lysbakken og partiets Heikki Eidsvoll Holmås regjeringen for å trenere slike tiltak.
– Hvor lenge skal Solvik-Olsen få trenere?
Heikki Eidsvoll Holmås mener problemet konkret er Frps samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.
– Hvor lenge har statsministeren tenkt å la Frp-ministeren Solvik-Olsen få lov til å trenere helt nødvendige grep som Høyre-folk i Oslo og Bergen ønsker seg, men som Frp-ere er imot?
– Jeg skal oversende svaret jeg har sendt byrådslederen i Bergen, som nettopp lister opp at alle disse tiltakene kan de nå komme med forslag om å gjennomføre gjennom egne regler. Det er ingen trenering fra samferdselsdepartementet om dette, svarte Solberg.
Lysbakken etterlyser handling fra regjeringen i arbeidet med å øke engangsavgiften for biler som bidrar til økt luftforurensning, å følge opp Stortingets ønske om å la byene få heve bompengene for forurensende biler og om å opprette lavutslippssoner.
– Regelverk for lavutslippssoner i akutte forurensingssituasjoner er nå mulig å bruke. Og det har jeg også svart Schjelderup (byrådsleder i Bergen). Hvis Bergen sender et brev så vil det fastsettes en forskrift på de akutte dagene for hvordan man kan gjøre dette. Den mer permanente er et større inngrep, og da må man se på konsekvensen av dette, svarte Solberg.
– Langsiktige løsninger krever utredning
Venstres Ola Elvestuen etterlyste også tiltak for å bli kvitt dieselbilene.
Statsminister Erna Solberg (H) påpekte at byene har mulighet til å sette inn flere midlertidige tiltak når luftforurensningen er akutt, og viste blant annet til muligheten for å øke bompengene på tidspunkter for høyere luftforurensning og avvise skip i havnene.
– Men mer langsiktige løsninger krever mer utredning, som regler for lavutslippssoner, påpekte statsministeren, som ikke kunne love noe tidsramme for når regjeringen kan legge frem langsiktige løsninger.
– Vi har en utredningsplikt, for å vurdere konsekvenser for næringslivet og funksjoner i byene, sa hun