Båtbransjen i Norge bruker stadig mer av tropiske treslag, samtidig som båtsalget går oppover.
- Teak er best
Daglig leder ved Viksund Båt på Askøy, Rune Viksund, sier en stor del av de pengesterke kundene hans foretrekker det tropiske treslaget.
- Teak er et stabilt materiale. Båtene står jo ute og må tåle fuktighet og temperatursvingninger. Teaken er overlegen andre materialer, sier Viksund.
De fleste båtbyggeriene i Hordaland og resten av landet bruker tropiske treslag som mahogny og teak i båtene sine.
Dette gjelder langt fra bare trebåter, også plastbåtene har mye teak fra Burma i innredningen.
- Forsvarer teakbruken
Viksund synes det er beklagelig om uttak av teak fører til miljøskader, men han forsvarer likevel bruken av teak.
- Så lenge det ikke er handelsboikott av landet, ser ikke jeg noe galt i å importere.
- Vi er verstingene
Naturvernforbundet i Hordaland ser alvorlig på at Norge fortsetter å handle teak fra Burma, sier Ingar Flatlandsmo i Naturvernforbundet.
Norske båtprodusenter er blant verstingene når det gjelder import av tropisk tømmer, mener Naturvernforbundet.
- Totalforbruket i Norge er 0,3 promille av verdensforbruket. Så dette er å skyte spurv med kanoner, sier Rune Viksund.
- Jeg synes det er utrolig synd at båtprodusentene ikke er sitt ansvar bevisst. De bidrar til å rasere noen av de siste tropiske skogene i fastlands-Asia, sier Ingar Flatlandsmo.
Teakskog i Burma. Foto: David Longstreath/AP Photo