– Det var virkelig en helt enorm jul, og det takker jeg aksjonen for, forteller Christopher Dodd, deleier av klesbutikken Off Carnaby.
I desember i fjor våknet han, og flere andre butikkeiere i Bergen og Oslo, opp til «nye» skilt i butikkvinduene sine.
Med beskjeder som McDonalds «may be opening soon» og «Starbucks kommer kanskje snart» klistret på butikkvinduene, forsøkte aksjonister å advare mot hva som kan skje om innbyggerne ikke bruker lokalbutikkene.
Aksjonene ble kalt «Behold Bergen» og «Behold Oslo». Målet var å løfte frem de små aktørene som har det tøft under pandemien.
Ifølge flere butikkeiere førte aksjonen til mye positivt.
– Ofte stod kundene i kø utenfor butikken. Det kom nye kunder inn så fort de forrige hadde gått ut, sier Dodd.
– Vekket interessen
Han forteller også at de hadde en betydelig høyere omsetning i desember, både sammenlignet med resten av året og tidligere år.
– Det viktigste var allikevel samtalen det startet med kundene. Det vekket litt den kollektive ideen om å beholde Bergen.
Også blomsterforretningen Planterommet ble omfattet av aksjonen tidligere i vinter.
– Det er helt fantastisk, jeg blir skikkelig rørt. Det er helt utrolig at noen faktisk har brukt tid, energi og penger på det her, sier Lilli Jane Lønning.
Athanasia Kramer Siamos jobber på Planterommet sammen med Lønning. Hun forteller om mange positive tilbakemeldinger fra kundene.
– Senest i går var det en kunde som kom innom og sa at hun visste at de hadde det hun så etter hos de store kjedene, men at hun ville komme og kjøpe det her for å støtte oss. Det synes jeg er veldig fint, sier Siamos.
Lignende aksjoner i andre byer
En av initiativtakerne bak aksjonen, Sollin Sæle, er glad for at plakatene de hengte opp har fått noe å si for de små, lokale butikkene.
– Det er kjempegøy å høre at det har hatt en effekt, det er jo akkurat det vi ønsker.
Thomas Angell, deleier av klesbutikken Futur i Oslo, mener aksjonen i vinter har hjulpet med å gjøre folk bevisste på de små butikkene igjen.
– Det virker som om aksjonen har fått folk til tenke mer lokalt. Vi hadde definitivt et høyere kundetrøkk etter kampanjen, og jeg opplevde at folk var genuint interessert i å støtte de lokale bedriftene, sier Angell.
Tror mer må til
For noen lokalbutikker var allikevel ikke aksjonen nok. Koronapandemien med strenge smitteverntiltak har truffet flere hardt.
Klesbutikken Fresh Pepper i Bergen sentrum stengte dørene til den fysiske butikken 30. januar, og driver nå kun nettbutikk.
Tall fra Statistisk sentralbyrå viser også en betydelig nedgang i salgstallene for detaljhandelen i desember 2020.
Det er ikke så rart, ifølge Steinar Kristoffersen, daglig leder i Bergen Sentrum AS. Han synes at aksjonen var et fint initiativ, men tror at det må mer til for å redde de lokale butikkene.
– Ansvaret ligger hos de politiske partiene, det er de som virkelig kan gjøre noe med dette. Hvor mange nisjebutikker som kan overleve i en by er først og fremst avhengig av hvilke byer vi skaper.
Dette er også initiativtaker Sæle enig i.
– Vi tror ikke at dette stuntet alene vil redde de lokale butikkene. Vi håper det er satt i gang noen tanker hos dem som faktisk kan gjøre noe med det.