De skrøt av priskutt og innfridd valgløfte. I stedet ble kollektivbilletten dyrere

Én billett og én pris på både buss- og togreiser. Det var de reisende lovet fra 1. februar. Nå må de vente på enhetstaksten i minst et halvt år.

Bente Bondhus, Pål Kårbø, Anne Gine Hestetun

KOLLEKTIVSATSING: Bente Bondhus (Sp), Pål Kårbø (KrF) og Anne Gine Hestetun (Ap) gikk til 2015-valget på felles plattform, med kollektivsatsing som en av hovedsakene. Enhetstaksten viser seg vanskeligere å gjennomføre enn de trodde.

Foto: Sølve Rydland / NRK

Det nye flertallet på fylkestinget la i 2016-budsjettet inn penger til enhetstakst i kollektivtrafikken i Bergen.

– Vi har lovet det i den politiske plattformen, og det klarer vi nå å innfri, sa fylkesordfører Anne Gine Hestetun (Ap), som presenterte nyheten sammen med fylkesvaraordfører Pål Kårbø (KrF).

Enhetstaksten skulle innføres 1. februar, i forbindelse med den årlige takstjusteringen. Den ville spart pendlerne for over 3000 kroner i året. Men de pengene må de foreløpig se langt etter.

Skyss, NSB, fylkeskommunen og fylkespolitikerne sier alle til NRK at de er utålmodige etter å få enhetstaksten innført. Men ingen vil uttale seg om når det faktisk kan skje.

I løpet av året

NRK har imidlertid fått vite at NSB og Skyss nå regner med at enhetstaksten tidligst kan innføres til høsten – minst et halvt år etter planen.

– Det er faktisk ikke mulig å anslå, sier Hanne Alver Krum, som representerer Skyss i forhandlingene med NSB.

– Skjer det i år?

– Ja, i løpet av året skal vi få det til, sier Krum.

– Det må vi jo håpe på, sier NSBs forhandler Henning Lirhus.

Arna stasjon

DYRT: Togpendlerne fra Arna stasjon må ut med flere hundre kroner mer i måneden enn de som tar buss og bybane i Bergen.

Foto: Renold Tennysen Christopher / NRK

– Beklager overfor de reisende

Ap, KrF, Sp og SV brukte 20 millioner på ikke å øke kollektivtakstene så mye som fylkesrådmannen foreslo, men 1. februar ble det likevel dyrere å reise kollektivt, og ikke billigere for de togreisende.

– Vi hadde vel gjerne ikke gått så høyt på banen hvis vi visste om de tekniske utfordringene. Jeg må bare beklage overfor de reisende at dette ikke var så enkelt som vi trodde, sier fylkesvaraordfører Kårbø.

Årsaken til utsettelsen er at Skyss og NSB ikke har funnet ut hvilket billettsystem de skal bruke. De har heller ikke blitt enige om en fordelingsmodell for billettinntektene, og ønsker en felles, helelektronisk billettløsning som gjør det lettere å fordele inntektene.

– Vi gikk ikke inn i det tekniske

Samferdselsdirektør Håkon Rasmussen sier fylkeskommunen og Skyss begynte å jobbe med enhetstaksten umiddelbart etter at budsjettet ble vedtatt 9. desember.

– Men det er to systemer som må kobles sammen, og det er utfordrende.

Fylkesordfører Hestetun sier til NRK at hun ikke tar selvkritikk på at de ikke undersøkte Skyss' og NSBs tidsbehov.

– Vår forståelse var at dette var en smal sak. Men vi gikk ikke inn i det tekniske, sier varaordfører Kårbø.

– Burde dere gjort det?

– Det kan man jo alltid si i ettertid. Men når vi sitter i budsjettforhandlinger, er det ikke det som er vårt fokus. Vi var opptatt av å levere på en sak vi hadde vært opptatt av lenge, sier Kårbø.

Siste video

Brann har inngått avtale med Nike - og med på kjøpet kommer helt nye røde trøyer.
I sesongens siste Skavlan er det duket for landskamp mellom Norge og Sverige: Hvem husker mest fra Skavlan-året? På norsk lag stiller Harald Eia og Josefine Pettersen.
Overvåkningsbilder viser hvordan en bilist kjørte inn inngangen på Fløibanen i Bergen.