Byrådslederen svarer på bompengekritikken

Byrådslederen forsvarer køprisingen, og tror sentrumshandelen vil nyte godt av at det blir lavere bompengetakster utenfor rushtiden.

Martin Smith-Sivertsen

TROR PÅ KØPRISING: – Det vil bli dyrere i rushtiden, og billigere til andre tider. På den måten vil sentrumshandelen nyte godt av lavere bompengetakster store deler av døgnet, sier byrådsleder Martin Smith-Sivertsen (H).

Foto: Sindre Helgheim / NRK

Bergen Næringsråd mener byrådet starter i feil ende. De frykter at køprisingen ikke vil bidra til å redusere køene før kollektivtilbudet i Bergen er fullt utbygd.

LES OGSÅ: Næringsrådet: – Køprising er å starte i feil ende

– Det vil nok komme et større trykk på kollektivtrafikken, men det er samtidig et poeng at deler av biltrafikken vil forskyve seg til tider før og etter rushtrafikken, og vi vil få mer samkjøring, svarer byrådsleder Martin Smith-Sivertsen (H) til NRK Hordaland.

I en pressekonferanse torsdag lanserte han og byrådet sin nye modell for køprising.

Positive miljøgevinster

– Næringsrådet frykter også negative konsekvenser for alle de næringsdrivende som prøver å få sine ansatte på jobb om morgenen, men som nå må betale dyre bompenger?

– Den totale nedgangen i biltrafikken vil ikke nødvendigvis bli så stor, men man vil få både kortere reisetid og positive miljøgevinster ved at trafikken flyter langt bedre. Dette vil komme både privatpersoner og næringslivet til gode, sier byrådslederen.

LES OGSÅ: – Bompenger struper Bergen sentrum

– Billigere andre tider på døgnet

– Etter nesten 50 år som frisør i Bergen har Erik Kristoffersen stengt dørene. Han påstår at økte bompenger og færre p-plasser gjør at kundene velger vekk sentrumsbutikkene. Kommentar?

– Det er viktig å påpeke at man med den foreslåtte ordningen ikke vil øke bompengeinnkrevingen totalt sett. Det vil bli dyrere i rushtiden, og billigere til andre tider. På den måten vil sentrumshandelen nyte godt av lavere bompengetakster store deler av døgnet. Dessuten vil køene bli mindre, og dermed reisetiden kortere. Kollektivtilbudet til Bergen sentrum blir også stadig bedre, svarer Martin Smith-Sivertsen.

Siste video

Har vunnet Statoil talentstipend på en million kroner.
Den tre kilometer lange tunnelen gjennom Løvstakken kan komme til å koste opp mot 150 millioner kroner.
Gjengen i Stjernekoret har sunget sammen i flere år, men i høst bestemte dirigenten at koret skulle prøve noe helt nytt.