Hopp til innhold

Næringsrådet: – Køprising er å starte i feil ende

– Hvis man skal innføre køprising må man først få en betydelig styrking av busstilbudet. Her begynner man i feil ende, sier Atle Kvamme i Bergen Næringsråd.

Kø inn mot Bergen sentrum

LEI AV KØ: I dag står over 100.000 bilister i kø hver dag for å komme inn til sentrum. Bergen Næringsråd foreslår et nytt ringveisystem som gjør at man kan fordoble kollektivtrafikken inn til Bergen sentrum og kanalisere trafikken vekk fra bergensdalen.

Foto: Åge Algerøy / NRK

Torsdag lanserte byrådsleder Martin Smith-Sivertsen (H) forslaget til køprising som betyr at du snart må betale inntil 45 kroner per bompassering i rushtiden i Bergen.

Jeg tror ikke det er verst for butikkene, men for alle de næringsdrivende som skal få sine ansatte på jobb

Atle Kvamme, Bergen Næringsråd
Atle Kvamme i Bergen Næringsråd

IKKE FORNØYD: Atle Kvamme, næringspolitisk sjef i Bergen Næringsråd, mener at å innføre rushtidsavgiften er å starte i feil ende. Først må et fullverdig kollektivnett på plass. FOTO: Eivind A. Pettersen

– Vi synes dette er en utfordring. De som blir rammet av dette er personer som skal på jobb og som kanskje ikke har noen annen mulighet. Vi er uenige i rekkefølgen. Hvis man skal innføre en begrensning så må man først få en betydelig styrking av busstilbudet slik at man har andre muligheter til å komme seg frem. Vi synes ikke dette er godt nok i dag, sier Atle Kvamme, næringspolitisk sjef i Bergen Næringsråd.

LES OGSÅ: Frp: – Høyre bryter avtalen

Verst for jobbpendlerne

– Næringsdrivende er bekymret over køprisingen. Hva tror du den vil få å si for butikkene i sentrum?

– Sentrumsbutikkene har stort sett også åpent i tidspunktene når rushtidsavgiften ikke gjelder. Jeg tror ikke det er verst for butikkene, men for alle de næringsdrivende som skal få sine ansatte på jobb, sier Kvamme til NRK Hordaland.

LES OGSÅ: De vil kreve deg for 45 kroner i rushtiden

100.000 biler i daglig kø

I dag står over 100.000 bilister i kø hver dag for å komme inn til sentrum.

– Næringsrådet mener man må gjøre andre tiltak, for eksempel få fart på et ringveisystem som gjør at vi også kan fordoble kollektivtrafikken inn til Bergen sentrum, sier Kvamme.

Kø i Bergen i 1973

BERGEN 1973: Bilkøer i Bergen er ikke noe nytt tema.

Foto: Svein Kløvig / Scanpix

Næringsrådets analyser vier at halvparten av trafikantene over Danmarksplass heller ville kjørt på en ringvei Fjøsanger-Arne-Nordhordland dersom en Arnatunnel var bygget.

Foreslår nytt ringveisystem

– Dere har et forslag om å legge trafikken utenom sentrum og bergensdalen?

– Ja, vi har sagt i flere år at det må lages et komplett ringveisystem i Bergen. Da får man vekk gjennomgangstrafikken. De som skal kjøre bil til sentrum skal fortsatt få kjøre dit. Det skal være parkeringsplasser og et levende sentrum. Men de som ikke trenger bilen kan få nytte av at en kjørebane i hver retning inn til sentrum kan være forbeholdt kollektivtrafikk. Da må myndighetene støtte oss i ønsket om å bygge et komplett ringveisystem utenom den indre kjernen i Bergen, sier Kvamme.

– Reduserer sårbarheten

«Bergen trenger et komplett ringveisystem utenom bykjernen for trafikk fra Sotra til Arna, eller Kokstad til Åsane. Ringveier vil i tillegg redusere sårbarheten i dagens trafikksystem hver gang Fløyfjellstunnelen er stengt», skriver Atle Kvamme og administrerende direktør Marit Warncke i en fersk kronikk i Bergens Tidende 29. januar.