Hopp til innhold

Bergen vil ha sin del av potten

Ekspressbusser, færre parkeringsplasser og permanente sambruksfelt. Det er tiltakene Bergen lokker med når de søker til regjeringen om 400 millioner for å bedre kollektivtrafikken.

Luftkvalitet i Bergen Ta bussen
Foto: Pål Bentdal

Flere av krisetiltakene som er brukt i januar kan bli permanent.

I søknad til regjeringen om belønningsmidler for bedre kollektivtransport, vil fylkeskommunen og Bergen kommune iverksette flere tiltak for å sikre sin del av potten.

Torill Selsvold Nyborg

Toril Selsvold Nyborg, fylkesordfører i Hordaland

Foto: Tore Sevheim / NRK
  • Fylkeskommunen vil selv opprette flere ekspressbussruter fra bydelene,
  • sambruksfeltene på innfartsårene til Bergen skal bli permanente og
  • i tillegg skal Bergen kommune føre en mer restriktiv parkeringspolitikk

– Her er mange varierte tiltak som alle til sammen vil redusere biltrafikken og stimulere kollektivtrafikken, sier Toril Selsvold Nyborg, fylkesordfører i Hordaland.

– Ikke nok

I fjor fikk Bergen bare 40 millioner, halvparten av det byer som Oslo og Kristiansand fikk. Nå er potten større og målet er over 400 millioner fordelt på fire år.

Det er ikke realistisk, mener Nils-Olav Nøss fra Arbeiderpartiet.

– I utgangspunktet ligger det mange gode tiltak inne i søknaden, men jeg tror ikke det er nok for departementet til at vi skal kunne få skikkelig uttelling.

Han sitter i samferdselsutvalget som skal behandle søknaden i dag. Han mener innføring av køprising burde vært en del av søknaden.

– Vi har hatt møte med departementet og fått klarlagt hva de forventer av en slik søknad. Da peker de på at hvis de ikke setter i gang ordentlig trafikkreduserende tiltak så vil en heller ikke få en særlig stor andel av denne potten.

Kan stoppe Bybanen

– Jeg er klar over at det er pisken og svaret deres har vært køprising, men vi har kommet opp med mange tiltak som skal være med å redusere det som har vært hovedmålet med denne belønningsordningen - å få ned biler, sier Selsvold Nyborg.

Hun vil forhandle med regjeringen.

– Hvis ikke vi får belønningsmidler nå, stopper antakelig Bybanen på Lagunen. De er forpliktet til å være med å få de beste løsningene og kunne nå de målene som regjeringen selv har satt.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.