I kveld skal Samferdselskommiten på Stortinget legge fram sitt forslag til Nasjonal Transportplan for 2002 til 2011. Etter det NRK Hordaland kjenner til blir bybanen og Ringvei Vest lagt fram som egne saker i Stortinget om et år eller to.
Ikke økte rammer
Sentrumspartiene ville øke rammen i Nasjonal Transportplan med 900 millioner kroner, men dette er det ikke flertall for. Dermed blir regjeringens tillegg på bare fem millarder kroner stående.
Bergensprogrammet
I transportplanen blir Bergensprogrammet som Arbeiderpartiet, KrF og Høyre er enige om, ført videre inn i Stortinget. Både bybanen og den nye firefelts motorveien, Ringvei Vest mellom Flesland og Loddefjord, kan dermed bli bygd. Men det krever at det er flertall for prosjektene også etter høstens stortingsvalg.
Tunnel til Jondal
Etter det NRK Hordaland kjenner til blir det også gitt signaler om penger til å bygge tunnel mellom Jondal og Kvinnherad på Folgefonnhalvøyen. I transportplanen gis det også signaler om å bygge gassferger til sambandet Halhjem - Sandvikvåg.
Skulstadmo
Dessuten kan barn og foreldre i Skulestadmo i Voss kommune juble. I fjor demonstrerte de for gang- og sykkelvei da samferdselskommiteen besøkte kommunen. Og nå mener den samme samferdselskomiteen at europavei 16 må trafikksikres mellom Skulestadmo og Vinje. Komiteen mener også at de myke trafikkantene langs europavei 134 mellom Ølen og Ølensvåg må få gang- og sykkelvei.
Kortere til Oslo
Jernbanesektoren blir styrket med 1,3 milliarder kroner. Mye av pengene skal brukes på Østlandet, blant annet til Ringeriksbanen. Det betyr 50 minutter kortere reisetid med Bergensbanen en gang i neste ti-år. Og ikke minst; gjennom Ulriken får jernbanen dobbeltspor.