– Å kjøre med farlig avfall i undersjøiske tunneler er forbundet med svært stor risiko. Farlig transport bøs tas på ferger eller kjøre over bruer i stedet for å kjøre i tunnelene, sier administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Geir Mo.
De undersjøiske tunnelene er spesielt brannutsatte på grunn av høye stigningsforhold. Det bekymrer Mo i Lastebilforbundet.
– Jo lengre, dypere og eldre tunnelen er, desto farligere vil tunnelen være. Skjer det en ulykke, er tunnelen en ren dødsfelle.
- LES OGSÅ:
– Et mareritt
I flere europeiske land er det strenge restriksjoner på hvem som slippe ned og inn i de undersjøiske tunnelene.
I Nederland har de beholdt fergene eksklusivt for farlig transport, nettopp for å redusere risikoen i tunnelene.
– En ulykke i tunnel er marerittscenario for alle som kan bli involvert, fordi det er langt til nærmeste rømningsvei, sier Mo.
- LES OGSÅ:
Tunnel er beste løsning
Torsdag skrev NRK at ingen av de 33 undersjøiske tunnelene i Norge tilfredsstiller EUs sikkerhetskrav. Norge har fått frist til 2019 for å sikre dem i henhold til kravene.
– Vi gjør risikovurderinger i alle tunnelene våre, uavhengig om disse er undersjøiske eller ikke. Da er transport av farlig gods en av tingene vi vurderer, sier avdelingsdirektør Bettina Sandvin i Vegdirektoratet.
Hun sier at flere ting påvirker valgene de tar, men at Norge har en geografi der tunnel ofte er beste løsning.
– Det er viktig å huske på at det er ikke alltid risikofritt å frakte farlig gods på alternativt veinett heller, sier Sandvin.