Hopp til innhold

– Undersjøiske tunneler er rene dødsfeller

– En ulykke med farlig gods er et mareritt, sier Norges Lastebileier-Forbund.

Trafikksikkerhet i tunnel

FARLIG: – Å kjøre med farlig avfall i undersjøiske tunneler er forbundet med svært stor risiko, sier Geir Mo i Norges Lastebileier-Forbund. Han vil ha frakt av farlig transport over på ferger og bruer.

Foto: Marthe Njåstad / NRK

Geir A Mo, vogntogtelling

MÅ BORT: Transport med farlig gods må ikke kjøre i underjordiske tunneler, sier Geir Mo i Lastebilforbundet.

Foto: Kjell Olav Nordberg / NRK

– Å kjøre med farlig avfall i undersjøiske tunneler er forbundet med svært stor risiko. Farlig transport bøs tas på ferger eller kjøre over bruer i stedet for å kjøre i tunnelene, sier administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Geir Mo.

Onsdag forårsaket en tankbil med bensin en eksplosjonsbrann i den undersjøiske Skatestraumtunnellen i Bremanger.

De undersjøiske tunnelene er spesielt brannutsatte på grunn av høye stigningsforhold. Det bekymrer Mo i Lastebilforbundet.

– Jo lengre, dypere og eldre tunnelen er, desto farligere vil tunnelen være. Skjer det en ulykke, er tunnelen en ren dødsfelle.

– Et mareritt

Kjørte inn i en fjellvegg og eksploderte

FRYKTER DETTE: En tankbil med rundt 16.000 liter bensin kjørte inn i en fjellvegg i Skatestraumtunnelen i Bremanger og eksploderte onsdag formiddag.

Foto: Daniel Restad / NTB scanpix

I flere europeiske land er det strenge restriksjoner på hvem som slippe ned og inn i de undersjøiske tunnelene.

I Nederland har de beholdt fergene eksklusivt for farlig transport, nettopp for å redusere risikoen i tunnelene.

– En ulykke i tunnel er marerittscenario for alle som kan bli involvert, fordi det er langt til nærmeste rømningsvei, sier Mo.

Tunnel er beste løsning

Torsdag skrev NRK at ingen av de 33 undersjøiske tunnelene i Norge tilfredsstiller EUs sikkerhetskrav. Norge har fått frist til 2019 for å sikre dem i henhold til kravene.

– Vi gjør risikovurderinger i alle tunnelene våre, uavhengig om disse er undersjøiske eller ikke. Da er transport av farlig gods en av tingene vi vurderer, sier avdelingsdirektør Bettina Sandvin i Vegdirektoratet.

Hun sier at flere ting påvirker valgene de tar, men at Norge har en geografi der tunnel ofte er beste løsning.

– Det er viktig å huske på at det er ikke alltid risikofritt å frakte farlig gods på alternativt veinett heller, sier Sandvin.