– Med dagens tempo vil det ta 50 år å asfaltere fylkesveiene i Hordaland. Det mener vi er uforsvarlig, sier Nils Marton Aadland (H).
Hordaland er det fylket i landet som har størst utgifter knyttet til riksveger, og har fire ganger mer fylkeskommunal enn statlig vei.
Av 3104 kilometer med fylkeskommunal vei, legges det bare opp til å asfaltere 60 kilometer i 2016.
Hvis ikke bevilgingene øker vil det si at det statistisk sett vil ta mer enn 50 år mellom hver gang en veistubbe på fylkesnettet får ny asfalt.
– Det vi ser er at store deler av veinettet er veldig nedslitt, sier Aadland.
I 2015 ble det bevilget til sammen 100 millioner kroner til dekkelegging, der 60 millioner utgjorde en tilleggsbevilling. Sistnevnte ble ikke videreført til 2016. Ifølge Statens vegvesen er behovet for årlige midler til asfaltering beregnet til 98 millioner kroner.
Sjekk asfalteringsplanen i år for i ditt fylke!
- Les også:
– Mye større behov
I år skal det brukes 33 millioner kroner på å asfaltere fylkesveier fra Sveio i sør til Lindås i nord. Behovet er tre ganger høyere.
– Det er ikke godt nok. Det er et stort behov i Hordaland. Jeg skulle ønske vi hadde mye, mye mer å bruke, sier Synnøve Solbakken, Aps fremste samferdselspolitiker i fylkestinget.
Pengesummen som Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Kristelig Folkeparti og SV har satt av til dekkelegging er i minste laget, ifølge Solbakken.
Den tidligere Kvinnherad-ordføreren må konstatere at pengesummen kun rekker asfaltering av 240 meter vei i hennes egen kommune.
– Mange dårlige veier
Fylkesvaraordfører Pål Kårbø (Krf) som er fra Meland er heller ikke imponert over asfaltsatsingen til det nye flertallet i fylkespolitikken.
– Det er mange dårlige fylkesveier i Hordaland dessverre, sier Kårbø.
Fylket har ikke satt av en krone til asfaltlegging i hans egen kommune i 2016. Meland kommune er ikke alene om dette. Halvparten av kommunene i Hordaland står uten penger til asfaltering.
- Les mer:
Tre ganger så mye i fjor
I fjor, da Høyre, Venstre og Fremskrittspartiet styrte fylkeskommunen, ble det brukt tre ganger så mye på asfalt. Kårbø mener likevel at det forrige flertallet må ta sin del av ansvaret for situasjonen.
– Det er ingen hemmelighet at Frp og Høyre er opptatt av asfalt, den skal de ha, men samtidig er det veldig strategisk rett å legge på 60 millioner ekstra før et valg. Dette håper jeg innbyggerne våre ser var et engangstilfelle, sier Kårbø.
Det er ikke Nils Marton Aadland enig i. Han ber det nye flertallet være med på dugnad for å finne mer penger til asfalt til neste år.
– En tredjedel på asfaltering er veldig beklagelig. Vi håper og tror at fylkestinget vil være med på dette til neste år, sier Aadland.