– Vi har stanset driften ved to av de kontrollerte verkstedene med øyeblikkelig virkning. Dessuten kommer til å følge opp 10 verksteder, som det ikke var grunn til å anmelde. Disse blir lagt inn i våre registre slik at vi kan hjelpe til med godkjenning, sier seksjonsleder for Tilsynsseksjonen i Statens vegvesen, Erlend Loftesnes Røysum.
Biler kan bli avskiltet
Resultatene av kontrollene gjør at Statens vegvesen må ta inn hele 61 kjøretøy til ny teknisk kontroll før de kan kjøre på vegene.
– Vi har også avskiltet 19 kjøretøy som ikke har tingene i orden. Dette kan være ikke betalt årsavgift og forsikring, og andre tekniske feil som gjør at de er direkte trafikkfarlige, sier Røysum i en pressemelding.
- Les også: Her slår Vegvesenet til i storaksjonen
Potensielle dødsfeller
– Vi ser at de ulovlige verkstedene har ufaglært arbeidskraft, de mangler nødvendig verktøy, har dårlige lokaler og utfører reparasjoner som kan være trafikkfarlige.
– Vi har sett flere eksempler der biler har vært reparert av folk med total mangel på bilfaglig kompetanse, sier Røysum.
Mange av de ulovlige verkstedene er også knyttet til sosial dumping og svarte penger. Bilbransjeforbundet anslår at svart verkstedarbeid utgjør en verdi på rundt tre milliarder hvert år.
Landsomfattende aksjon
Den landsdekkende aksjonene har vært et samarbeid i A-krimgruppen, som består av flere aktører, blant dem Statens vegvesen, Arbeidstilsynet, Skattekontor, Kemner og Politiet.
– Er vi sammen om dette så klarer vi å ramme denne virksomheten mye hardere og på en måte å ta «den med roten». Derfor er det viktig for oss å ha et godt samarbeid med andre etater og med næringen, sier Røysum.
Han poengterer at det er viktig at verkstedene oppfyller krav til utstyr, kompetanse og lokaler.
– Det er også viktig at publikum velger et verksted som er godkjent av Statens vegvesen. Da unngår folk å kjøre rundt i trafikkfarlige biler samtidig som de er i god tro om at det er motsatt, sier Røysum.
Oversikt over godkjente verksteder finner du på vegvesen.no.