I Nordhordland tingrett idag vil to kjemikere fra Tyskland og en ingeniør fra Nederland forklare seg om årsaken til eksplosjonen i Sløvåg. De er alle tre enige om at politiets teori og rapporten som ligger til grunn for den ikke kan stemme.
– Store mengder etanol og metanol var tilstede i tanken som eksploderte. Det var den direkte årsaken til eksplosjonen, sa den tyske kjemikeren Hans Stürmer i retten.
– De tre ekspertene har hver for seg utredet Vest Tank-saken. Vi har alle tre kommet til samme konklusjon uavhengig av hverandre, sa den andre tyske kjemikeren Gerd Göbel til NRK idag. Svovelforbindelsene kan umulig ha forsåket eksplosjonen alene.
Politiets rapport
I slutten av oktober 2007, la politiet frem en rapport selskapet Gexcon hadde laget på oppdrag fra dem.
Les om rapporten fra 31. oktober 2007:
Les hele rapporten her:
Rapporten konkluderte med at det var svovelforbindelser og et kullfilter som var årsak til eksplosjonen. Det viser seg imidlertid at rapporten var skrevet uten at det forelå analyser av prøver fra eksplosjonsområdet. Gexcon baserte sin rapport på et datablad eieren av produktet Trafigura, hadde levert til Vest Tank.
Resultat av analyser
I en ny hemmeligstemplet rapport fra Forsvaret forskningsinstitutt (FFI) har politiet nylig fått svar på analyser av prøvene fra området.
De viser at metanol, glykoleter og brom er tilstede i store mengder i restene på branntomten. I tillegg viser prøvene at det oktanforhøyende stoffet MTBE var tilstede i tanken.
– Ingen av disse stoffene hører naturlig hjemme i coker gasoline, og må derfor være tilsatt til produktet med vilje, sier 1. amanuensis Michiel Makkee fra det tekniske universitetet i Delft i Nederland.
Visste ikke noe
Vest Tank sier de ikke visste at det var metanol og MTBE tilstede da de tilsatte saltsyre på tanken som eksploderte. De kunne derfor ikke vite at dette ville sette igang en kjemisk reaksjon som ville føre til en eksplosjon.
– Aldri opplevd noe lignende
Overstyrmannen fra skipet Torm Thyra, Ole Reslow, vitnet også i retten i dag.
– Vi blandet det oktanforhøyende stoffet MTBE i coker gasoline før vi ankom Sløvåg.
I følge Vest Tank, fikk de aldri vite at lasten ombord Torm Thyra inneholdt MTBE. I følge databladet de fikk fra Trafigura var det kun coker gasoline ombord på Torm Thyra.
Les om skipet her:
Reslow kunne også fortelle at Torm Thyra fikk store problemer på denne turen. Den rensede coker gasoline var av så dårlig kvalitet at skipet Sara Viking som skulle overta deler av lasten nektet å ta denne om bord.
Bensinproduktet var svart og klumpete, og først etter et døgn med forhandlinger mellom Trafigura og skipet godtok Sara Viking lasten. Deretter gikk Torm Thyra til Paldiski i Estland der hun losset resten av coker gasolinen.
På vei ut Østersjøen skulle tankene vaskes, og da oppdaget mannskapet at det var dannet et bunnslam i tankene. Dette fikk de ikke ut før de tilsatte kjemikalier. Overstyrmannen forklarte at han aldri hadde opplevd lignende i løpet av sine 30 år til sjøs.