Partiet gikk til valg på å redusere biltrafikken i Bergen, nå frykter de at inntektene i bomringen vil bli for lave dersom dette innføres.
– Må klare finansieringen
– Vi frykter at vi kan oppføre oss slik at vi ikke klarer å holde vår del av den store vei og utbyggingsavtalen som vi har gjort her i Bergen. Og at vi ikke kan holde vår del av innkrevingsavtalene, sier gruppeleder Trygve Birkeland.
Men da sier du at KrF ikke ønsker å få ned biltrafikken i Bergen?
– Vi ønsker å få ned biltrafikken i byen, men det er viktig for oss at vi opptrer forutsigbart, sier han.
LES ALT OM:
Viktig for helsen
Hensikten med køprising er at trafikantene må betale et beløp for å benytte bestemte deler av veinettet til bestemte tider.
Mandag ble det klart at Klima- og forurensningsdirektoratet mener at
I en høringsuttalelse skriver de at det er positivt og nødvendig at Vegdirektoratet foreslår regelverk som gjør det mulig å innføre køprising.I vinter var det utslippene av nitrogendioksid og svevestøvet som skapte de store forurensningsproblemene i byen.
Frykter ikke finansieringen
– Det er jo pussig å høre på Birkeland og Lisbeth Iversen (KrF) som hele tiden har snakket om miljøutfordringene i Bergen, sier Ruth Grung i Arbeiderpartiet som på sin side er tilhengere av køprisingen.
– Jeg tror ikke denne ordningen vil redusere trafikken nevneverdig. Alle tall som vi har sett til nå viser at trafikken bare øker, så vi er ikke bekymret i forhold til fremtidig finansiering, ser hun.