Sjukefraværet blant bussjåfører i Nettbuss i Hedmark og Oppland er større nå enn i januar i fjor.
– Vi vet jo ikke sikkert hva det økte fraværet skyldes, men de mange snøfallene er en stor belastning for sjåførene, sier avdelingsdirektør i Nettbuss Hedmark og Oppland, Arild Nylend.
Vinteren har så langt vært krevende for sjåførene. Store snøfall og temperatursvingninger har gjort kjøreforholdene svært vanskelige.
Snøhauger skaper dårlig sikt
Snørydding i store hauger fører til dårligere sikt rundt hjørner og i svinger, og dette har ført til flere farlige situasjoner.
– Sjåførene prøver å holde rutetabellen, men vet at de ikke kan gjøre dette på bekostning av sikkerheten.
Det dårlige været har også ført til flere kanselleringer av ruter enn i samme periode i fjor.
Bussjåfører forteller om arbeidsdager hvor de får vondt i hodet og nakken etter å ha sittet i sjåførsetet i flere timer mens de har kjørt på humpete veger.
– Vanskelig å prioritere
Seksjonssjef i Statens vegvesen, Asbjørn Stensrud, sier at det er et dilemma hva de skal prioritere.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
– Snørydding er viktig fordi det fører til bedre sikt. Men når snøen laver ned i store mengder må vi prioritere selve brøytingen og framkommeligheten først.
Han synes driftsoperatørene, etter forholdene, har klart å rydde unna raskt og at de mottar få klager.
Arild Nylend sier at de alltid respekterer sjåførens avgjørelse når det gjelder kanselleringer.
– Det er sjåføren som må vurdere hvor sikkert det er å kjøre og eventuelt legge på kjettinger. Hvis det fortsatt er uforsvarlig å kjøre, stiller vi oss bak sjåførens vurdering.