Hopp til innhold

Vanskelige kjøreforhold sliter på bussjåførene

Snøfall, forsinket snøbrøyting og humpete veger fører til tøffe arbeidsdager for dem som kjører buss. Sjukefraværet blant bussjåfører øker.

Buss kjørte av veien ved Kapp legesenter

SNØVÆR FØRER TIL FLERE ULYKKER: Fra en utforkjøring i Østre Toten i Oppland 22. januar 2018.

Foto: Jorun Vang / NRK

Sjukefraværet blant bussjåfører i Nettbuss i Hedmark og Oppland er større nå enn i januar i fjor.

– Vi vet jo ikke sikkert hva det økte fraværet skyldes, men de mange snøfallene er en stor belastning for sjåførene, sier avdelingsdirektør i Nettbuss Hedmark og Oppland, Arild Nylend.

Vinteren har så langt vært krevende for sjåførene. Store snøfall og temperatursvingninger har gjort kjøreforholdene svært vanskelige.

Snøhauger skaper dårlig sikt

Arild Nylend

LEDER FOR BUSSJÅFØRER: Avdelingsdirektør i Nettbuss Hedmark og Oppland, Arild Nylend.

Foto: Ann-Kristin Mo / NRK

Snørydding i store hauger fører til dårligere sikt rundt hjørner og i svinger, og dette har ført til flere farlige situasjoner.

– Sjåførene prøver å holde rutetabellen, men vet at de ikke kan gjøre dette på bekostning av sikkerheten.

Det dårlige været har også ført til flere kanselleringer av ruter enn i samme periode i fjor.

Bussjåfører forteller om arbeidsdager hvor de får vondt i hodet og nakken etter å ha sittet i sjåførsetet i flere timer mens de har kjørt på humpete veger.

– Vanskelig å prioritere

Seksjonssjef i Statens vegvesen, Asbjørn Stensrud, sier at det er et dilemma hva de skal prioritere.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Glatt veg på Moen i Gran i Oppland.

SÅPEGLATT: Fra en lokal veg på Moen i Gran i Oppland.

Foto: Privat

– Snørydding er viktig fordi det fører til bedre sikt. Men når snøen laver ned i store mengder må vi prioritere selve brøytingen og framkommeligheten først.

Han synes driftsoperatørene, etter forholdene, har klart å rydde unna raskt og at de mottar få klager.

Arild Nylend sier at de alltid respekterer sjåførens avgjørelse når det gjelder kanselleringer.

– Det er sjåføren som må vurdere hvor sikkert det er å kjøre og eventuelt legge på kjettinger. Hvis det fortsatt er uforsvarlig å kjøre, stiller vi oss bak sjåførens vurdering.