Et brev fra trygdekontor i Gudbrandsdalen og Østerdalen til en klient i samme region sendes til Hamar eller Gjøvik for frankering før det går ut til klienten.
Posten tar tid
NRK har blant annet fått kjennskap til et brev fra trygdekontoret i Øyer til klienten som bor to kilometer unna.
Det tok nesten en uke før brevet kom fra. Brevet var datert torsdag 4. mars, poststemplet 8. mars og i klientens postkasse onsdag 10. mars!
I innlandet var trygdekontorene i Hedmark først ute. Der ble all frankering sentralisert til Posten på Hamar i fjor sommer.
Ved juletider kom Oppland etter.
- Lite å tjene
Avdelingssjef ved fylkestrygdekontoret i Oppland, Helge Bjerke, sier det er lite å tjene på omleggingen av postgangen.
- Bruken av de nye frankeringsmsaskinene er til dels frustrerende for arbeidsmiljøet. Det er tungvint å bruke og mange liker ikke jobben. Vi sparer ingenting i penger, men vi frigjør nok litt kapasitet til å drive med det trygdekontorene skal bruke tiden til, sier Bjerke.
Ulike rutiner
Han sier posten nå skal ta en dag lenger enn den gjorde tidligere. Men han sier det kan variere.
- Ja, det spørs om de sender posten som A eller B-post. Vi har hatt prøvesendinger som viser at det ikke går mer enn en dag ekstra. Men Postens rutiner er også med på å forsinke brevene. De leverer blant annet ikke ut B-post på lørdager. Derfor oppfordrer vi folk til å være tidlig ute dersom de har post som haster, sier Bjerke.