Hopp til innhold

Råkjøring i Østerdalen: 700 har mistet førerkortet på tre år

700 førerkort er beslaglagt på tre år i Østerdalen, og enda flere bøter har blitt gitt ut til folk som har kjørt for fort i området.

Riksveg 3 Atna

156 KM/T: Denne sjåføren ble målt til 156 kilometer i timen i 80-sona ved Atna langs riksveg 3.

Foto: Utrykningspolitiet

Det er avisa Østlendingen som har gjort utregninger på antall førerkortbeslag som er gjort i området. De viser at 700 har mistet lappen på tre år på riksveg 3 og riksveg 25.

– Det er et veldig høyt tall når man får det på papiret. Det er ganske ille, sier Stein-Olaf Røberg, som er utrykningspolitisjef for distrikt 1, som inkluderer store deler av Østlandet.

Østlendingen har også sett på hvem som blir tatt i Østerdalen. Det viser at bare tre av ti av dem som blir tatt er fra Hedmark. Mange av fartssynderne kommer fra Trøndelag, Oslo og Akershus. En del utenlandske sjåfører blir også tatt på veiene.

Riksveg 25

BESLAG: 121 kilometer i timen ved Nyhus på riksveg 25. Området er spesielt farlig på grunn av sine mange viltoverganger.

Foto: Utrykningspolitiet

Stort fokus på fart

Røberg sier at høy fart er en utfordring på vegene i Østerdalen i Hedmark.

– Vi har hatt fokus på fart, det har vært tilbakemeldinger fra folk om at det kjøres veldig fort. De aller fleste ulykkene er knyttet til fart, sier Røberg til NRK.

Han legger til at det er mye trafikk på veiene i Østerdalen.

– Det er en av hovedfartsårene mellom Oslo og Trondheim, og da blir det mange pendlere som bruker den, og har det for travelt, sier Røberg.

UP-sjefen sier at det også i Gudbrandsdalen er trafikkulykker, men at det fartsnivået som finnes i Østerdalen ligger en del høyere.

Stein-Olaf Røberg

PLANLEGGER: UP-sjef for distrikt 1, Stein-Olaf Røberg planlegger innsatsen for året som kommer.

Foto: Lotte Olsen / NRK

– Må legge en plan

Utrykningspolitiet har ansvaret for trafikken på hovedvegene i Norge, i tillegg bistår de lokalt politi på mindre veger. I løpet av året har de måttet bruke en del ekstra ressurser i Østerdalen.

– Det som skal til er en holdningsendring hos den enkelte bilist, sier Røberg.

– Utrykningspolitiet vil nå se på tallene som har kommet fram og legge en slagplan for innsatsen framover i 2017, legger UP-sjefen til.