Hopp til innhold

Mjøshistorie i Mjøssamlingene

Mjøssamlingene er Mjøsas sjøfartsmuseum. Se bilder og les historier fra museet her! 

Mjøssamlingene i Minnesund
Foto: Jan Vidar Lie Pedersen / NRK

 

De første hjulbåtene på Mjøsa ble levert av verft i England og Skottland. Båter bygd ved elvene Tyne og Clyde fikk aldri oppleve saltvann. 11 av båtene som har gått på Mjøsa kom fra Aker Mek. og Nylands verksted i Oslo.

Hovedbanen drev slippområdet ved Minne som et verft med fast ansatte i mange år. Slippen på Minne var ikke den eneste ved Mjøsa, også dampskipsselskapet på Hamar og Mjøsfærgen hadde egne slipper.

Helt til det nye vernebygget ble bygd på Gjøvik, hadde Skibladner opplagplass på Minne. Det var her båten forliste i 1937 og 1967. Når båten skal på slipp ofr inspeksjon, må den hit.

I dag er Mjøssamlingene museum og den siste eieren, Glommen og Laagen Brukseierforening, overlot området til museumsformål for ei beskjeden krone.

I årets Mjøsmagasin i NRK Hedmark og Oppland er tidligere oppsynsmann Kåre Torgunnrud guide, og han plukker fram gjenstander fra samlingene.

På gamle skipsplater fra Skibladner presenteres mange bilder, og de aller fleste Mjøsbåtene er representert med små eller store gjenstander. De største er Helgøyferga og dampkjelene fra Skibladner som var i bruk i årene 1888-1991.

Mjøssamlingene har samlet bilder av båter som har gått på Mjøsa
Foto: Jan Vidar Lie Pedersen

Les mer og se flere bilder fra gjenstander fra Mjøssamlingene her:

Honnør til damen fra fødestedet

Verkstedet på Minnesund

Torgunnrudbåten

Bestikklugaren som ble dukkestue

Mjøsa for de matglade  

Billettmaskinen og skipsklokka