Hopp til innhold

Torgunnrudbåten

 

Torgunnrudbåten i Mjøssamlingene
Foto: Jan Vidar Lie Pedersen / NRK

Kåre Torgunnrud er pensjonert oppsynsmann i fellesfløtningen, og pensjonistoppgaven er å være vert ved Mjøssamlingene. En av gjenstandene i samlingene bærer hans navn. Det er deler av spantet på Torgunnbåten som publikum møter når de starter sin vandring i Mjøssamlingene.

Kåre Torgunnrud er vert ved Mjøssamlingene
Foto: Jan Vidar Lie Pedersen / NRK

Båten var i bruk ved Feiring Jernverk. Planleggingen og byggingen av jernverket startet i 1798 og ble åpnet for produksjon 6. mai 1806. Nede ved Mjøsa lå det brygge og et magasin. Kåre og snart 80 år gammel og husket fra guttedagene at bestefaren fortalte om skipsvraket han så. Bestefaren prøvde noen skøyter på blank stålis. Nysgjerrig som han var, ville bestefaren også studere bunnen. Da så han båten.

I godt voksen alder fortalte Kåre Torgunnrud denne historien, og en av de som lyttet var Sven Molaug ved sjøfartsmuseet i Oslo. Resultatet ble dykking ved vraket. Noe av treverket ble tatt opp samtidig som båten ble målt opp. Det var en føringsbåt. De ble brukt på Mjøsa fra 1600-tallet og fram til ca 1900. Båtene var 20 m lange, 5 m brede og kunne ros av fire mann. Lastekapasiteten var på 10 tonn.

Torgunnrudbåten ligger fortsatt utenfor jernverksbrygga i Feiring, men deler av den finner du også i Mjøssamlingene.

 

Flere saker fra Innlandet