Hopp til innhold

Lanserer bok med sjokolademus og potesignering

Internett-fenomenet Jesperpus har blitt bok. Interessen for katten fra Løten er så stor at forlaget må trykke nytt opplag, før boka er lansert.

Jesperpus gir ut bok

EN UVANLIG KATT: Pusen Jesper blir gjerne med matmor Aina Stormo på skiturer og fjellturer. Nå er det blitt bok av det.

Foto: Jon Olav Nesvold.

– Dette hadde jeg aldri trodd, sier Aina Stormo. Hun eier katten og har sammen med Katia Gjerding Wiegand skrevet boka om Jesperpus, som ble super-kjendis på internett.

Det er en trend at forlagene satser på bloggere, sier NRKs kulturkommenator Agnes Moxnes.

Men det er første gang at bokbransjen satser på bloggerkatt. For kjendislivet til Jesperpus startet med en blogg der Aina delte bilder og historier om den rødspragla kattens hverdag med familien i Løten.

Det tok for alvor av da Aina tok med Jesper på skitur. Videoen av katten i skisporet ble fanget opp av nettaviser og spredt til flere land.

– Vi tror at dette blir en av de store julegavebøkene i år, sier redaktør i Cappelen Damm, Mariann Ihlen, som nå gir ut boka om Jesper. Boklanseringen skjer i kveld.

Forlagene vil ha bloggere

Aina Stormo

KATTESUKSESS: Aina og Jesper er sammen om det meste. Det som begynte som en en blogg blir nå bok.

Foto: Cappelen Damm

Boka har blitt en større suksess enn forlaget regnet med. Det første opplaget på 3000 bøker ble utsolgt på halvannen uke. Nå trykkes 5000 nye bøker for å møte etterspørselen.

– Man må tørre å ta noen sjanser innimellom i forlagsbransjen også, sier Ihlen.

Kulturkommentator i NRK, Agnes Moxnes, er ikke overrasket over at boka treffer.

Katter har alltid fascinert mennesket, sier Moxnes og trekker linjer tilbake til oldtidens Egypt og populærkulturen med kattevideoer på internett og musikaler som Cats.

Hun mener forlaget ikke tar noen stor sjanse med å gi ut boka om Jesper. I april skrev NRK at bloggere er i ferd med å bli bokbransjens nye gullgruve.

Bloggerne er attraktive for forlagene fordi de allerede har bygd seg opp en stor tilhengerskare som er interessert i temaet de skriver om, enten det er klær, trening, sminke eller katter.

– Aina Stormo har funnet sin nisje. Hun skriver om dyrevelferd og hvordan man skal oppdra kattene sine, sier Moxnes.

For forlagene er markedsføringsjobben enklere når personen er kjent og når ut til mange. Jesperpus har i dag over 57.000 følgere på Facebook.

– Når Aina legger ut en annonse for boka si, noe hun har gjort, vet Cappelen Damm at boka har en sjanse til å selge mye, sier Moxnes.

Lansering med sjokolademus

Agnes Moxnes

TREND: Agnes Moxnes, sier det er en trend at bloggere gir ut bøker.

Foto: NRK

I kveld reiste Aina og Jesper til Oslo for å lansere boka. Jesper signerer sjøl med poteavtrykk.

– Og det blir servert sjokolademus, sier Aina.

Jesper har mange følgere i USA, Canada, Nederland og Tyskland. Nylig gjorde et stort tysk kattemagasin et intervju med Aina til sitt julenummer. Jesper-pus har tidligere blitt berømt også utover Norges grenser etter oppslag i HA og i TV2.

Hun håper boka blir oversatt til engelsk. Cappelen Dam har allerede presentert boka på en stor bokmesse i Frankfurt. Der ble en av bøkene stjålet da den sto utstilt i en bokhylle.

– Det er nok et tegn på at den er attraktiv, humrer Aina.

Flere saker fra Innlandet