NRK Meny
Normal

Bloggere inntar bestselgerlistene

Allerede før boken hennes ble lansert har blogger Eirin Kristiansen satte rekord for forhåndssalg på nett. Bloggere er i ferd med å bli bokbransjens nye gullgruve.

Blogger Eirin Kristiansen

KNUSTE SALGSREKORD: Eirin Kristiansen er en av Norges mest leste blogger. Da hun annonserte bokdebuten på sin egen blogg resulterte det i 450 forhåndssolgte eksemplarer i samme kveld.

Foto: Eirin Kristiansen

Den 21 år gamle bloggeren Eirin Kristiansen har satt rekord for forhåndssalg på nett,

FLERE BLOGGBØKER: Eirin Kristiansen føyer seg inn i rekken av bloggere som gir ut bøker.

Foto: Pantagruel forlag / NTB Tema

Eirin Kristiansen (21) fra Bergen har blogget om klær, trening og mat siden 2012. I løpet av de fire årene har hun bygd seg opp en solid tilhengerskare. Om lag 90.000 lesere er ukentlig innom bloggen hennes, og på Instagram har hun 170.000 følgere.

Fredag lanserte hun selvhjelpsboken, Miss Independent. Da hun slapp nyheten om bokdebuten på sin egen blogg resulterte det i 450 forhåndssolgte eksemplarer fra Norlis nettbutikk samme kveld, og til sammen 700 forhåndssolgte eksemplarer før lanseringsdagen. Ifølge bokhandelen er dette ny rekord.

– Det hjelper sikkert at jeg har en så stor blogg, sier Kristiansen til NRK.

Følger nøye med bloggerne

Eirin Kristiansen er en av en rekke kjente bloggere som gir ut bøker. Linnéa Myhre ga ut sin første roman, Evig søndag, allerede i 2012. Mammablogger Marte Frimand-Anda ga ut boka Føkk lykke i januar i år, mens Sophie Elise Isachsen for øyeblikket skriver på sin bok.

– Det er veldig spennende å se hvor godt bloggere når ut til publikum og sine kunder, sier Caroline Heitmann, leder for e-handel i Norli Libris.

Heitmann sier det er en sterk trend at bloggere gir ut bøker, og tror det kommer til å bli flere i årene som kommer. Bloggerne selv er også svært interessante for forlagene, som følger nøye med på dem.

– Når bloggere gir ut bok, har de en enorm fordel fordi leserne allerede er kjent med hvem bloggeren er og bloggerens konsept før boken er ute. Mer enn halve markedsføringsjobben er allerede gjort, forklarer Heitmann.

Sophie Elise Isachsen ankommer Vixen Blog Awards 2015

HAR SIGNERT BOKAVTALE: Bloggeren Sophie Elise Isachsen signerte bokkontrakt med Cappelen Damm i november 2015.

Foto: Grøtt, Vegard Wivestad / NTB scanpix

Mektige markedskanaler

Heitmann tror det er lettere for en blogger enn en ukjent forfatter å få signert avtale om å gi ut bok.

– Om du har en blogg med 100.000 følgere, så vil det overraske meg stort om man ikke møter vidåpen dør hos de aller fleste norske forlag, sier Heitmann.

Eirin Kristiansens Miss Independent gis ut av forlaget Pantagurel, som har valgt å satse på bloggbøker.

– Vi må innse at bloggerne er de nye historiefortellerne, sier forlagssjef Alexander Elgúren.

Han mener bloggerne vil skape store ringvirkninger i markedet, og forventer at flere blir nødt til å satse på aktører som har gjennomslag på både nett og papir.

Kjendisfaktor teller

Ida Aalen

KJENDISFAKTOR SELGER: Ida Aalen i Netlife Research sier det ikke er nytt at kjendisfaktor hjelper når man vil selge bøker

Foto: Øyvind Bjørkum

Men, man må ikke glemme at kjente bloggere selger mange bøker i lys av at de er nettopp kjente.

– Det er ikke noe nytt at kjendisfaktoren hjelper på når man vil selge bøker. Se bare på Jon Almås, som ga ut bok om vasking for menn, sier Ida Aalen i Netlife Research, som har skrevet to fagbøker om sosiale medier.

Aalen forklarer at bloggere har kjendisstatus – spesielt innenfor sine målgrupper.

– Og det drar bokbransjen nytte av å hekte seg på.